- Microsoft begon vorig jaar februari met het toevoegen van AI-functionaliteiten aan zijn zoekmachine Bing.
- Hiermee zou de softwarereus eindelijk het vuur aan de schenen van Google kunnen leggen, zo was het idee.
- Maar bijna een jaar na dato blijkt Google nog steeds oppermachtig als zoekmachine.
- Lees ook: Microsoft neemt afstand van OpenAI en verzekert beleggers niet alleen op de maker van ChatGPT in te zetten
Vorig jaar februari kondigde Microsoft trots aan dat het ChatGPT-functionaliteiten aan zijn zoekmachine Bing ging toevoegen. Experts riepen allemaal dat het de toekomst van het zoeken op het internet zou veranderen. Maar nu, een jaar later, blijkt de verschuiving langzamer te gaan dan verwacht.
De verwachting dat Bing met de extra kracht van artificial intelligence (AI) eindelijk een echte concurrent van Google zou worden, blijft nog steeds uit. Het marktaandeel van Microsoft op de zoekmarkt klom het afgelopen jaar met minder dan een procent naar 3,4 procent.
Google moest wel iets inleveren, maar blijft ruimschoots aan kop. Het heeft nog altijd meer dan 91 procent van de markt in handen, blijkt uit cijfers van Statcounter, een bedrijf dat dat al jaren marktaandelen bijhoudt.
Source: StatCounter Global Stats - Search Engine Market Share
Microsoft stopt dalende trend van het aantal Bing-gebruikers met AI
Hoewel dit een tegenvallend beeld schetst voor de impact die generatieve AI op de zoekmarkt heeft, ondervindt Microsoft er toch zeker wel positieve gevolgen van. De integratie van technologieën als ChatGPT en Dall-E van OpenAI, de startup waar Microsoft meer dan tien miljard in heeft geïnvesteerd, leverde een aanzienlijke groei in maandelijkse app-gebruikers van Bing op.
Tot een maand voor de integratie van AI, daalde het aantal maandelijkse gebruikers nog, maar die tendens werd in de afgelopen twaalf maanden omgedraaid. Het gebruikersaantal steeg van net iets minder dan een miljoen per maand, naar net iets meer dan vier miljoen. En ook bleven die gebruikers langer plakken. Ze bleven zo’n 84 procent langer actief op het platform, meldt persbureau Bloomberg.
Analisten laten tegenover het persbureau dan ook weten dat het niet realistisch is om te verwachten dat er een grote omschakeling in het marktaandeel komt op korte termijn. Het feit dat Google nog steeds marktleider is, zorgt er tevens voor dat het meer zoekopdrachten te verwerken krijgt en dat het op basis daarvan de zoekresultaten kan verbeteren. Iets wat bij Bing, ondanks de groei en de integratie van AI, nog steeds ontbreekt.
Of de dankzij AI ingezette groei van Bing dit jaar door zal zetten, is lastig te voorspellen. De opkomst van AI zou in 2024 tegen een muur kunnen lopen door de vele rechtszaken die lopen tegen de grootste makers ervan. Ook komt er steeds meer toezicht vanuit overheden, waardoor de ontwikkeling en toepassing van de technologie met wat beren op de weg te maken kan krijgen.