De kledingverkopen van de Britse warenhuisketen Marks & Spencer liepen afgelopen kwartaal opnieuw terug.

Exclusief nieuw geopende winkels, daalden de verkopen in het zogeheten non-foodsegment op jaarbasis met 5,8 procent. Analisten, geraadpleegd door persbureau Bloomberg, hadden gerekend op een min van 2 procent.

M&S, de grootste kledingverkoper van het Verenigd Koninkrijk, wijt de slechte prestaties onder meer aan ongunstige weersomstandigheden. De omzet op non-food vertoont daarnaast al een paar jaar een dalende trend.

Meer etenswaren verkocht

De totale omzet van M&S kwam afgelopen kwartaal tegen vaste wisselkoersen uit op een min van 1,6 procent, meldde de keten donderdag in een handelsbericht.

Het concern van de Nederlandse topman Marc Bolland deed wel goede zaken op het gebied van etenswaren. In de week van kerst werd hiervan zelfs 17 procent meer verkocht; een record.

Online en internationaal vielen tegen

Online ging het de afgelopen periode wat minder. M&S kampte onder meer met verstoringen bij zijn distributiecentrum in Castle Donington. De verkopen via M&S.com vielen mede hierdoor met 5,9 procent terug.

Ook de omzet in de internationale tak van de keten dook flink in de min. Deze daalde met 5,8 procent, uitgaande van vaste wisselkoersen. M&S had vooral last van de economische problemen in het Midden-Oosten en Rusland. In andere markten, bijvoorbeeld India, ging het wel goed met de verkopen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl