Er is geen ontkomen aan: Nederland vergrijst.
In 2011 telde ons land zo’n 2,6 miljoen 65-plussers. In 2025 zijn dat er 3,8
miljoen, verwacht het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Ouderen, vanaf 50-plus, zitten er relatief warmpjes bij. Zij hebben gemiddeld
een veel lagere hypotheekschuld en een groter opgebouwd pensioenvermogen, vergeleken
met jongere generaties.
Deze eigenschappen maken ouderen een interessante doelgroep voor ondernemers
om hun producten en diensten aan te slijten. Maar hoe breng je je product
succesvol aan de oudere man en vrouw?
Marketing voor ouderen
Uiteraard zijn er veel overeenkomsten tussen ouderen en jongeren, maar
naarmate we ouder worden, willen we toch anders benaderd worden. Marketeer
Edgar Keehnen heeft zich daarom met zijn bureau AgeWise
speciaal toegelegd op oudere consumenten.
“Simpelweg omdat ouderen meer levenservaring hebben, zijn ouderen door de bank
genomen emotioneel stabieler dan jongeren. Het gaat senioren meer om de
ervaring dan om het product en ze zullen minder snel iets kopen om te showen
of op hun status mee te onderstrepen”, legt Keehnen uit.
Naast levenservaring hebben ouderen ook meer ervaring als consument. Om ze
iets te verkopen, zal je dus met een goed doordachte boodschap moeten komen.
Het meest zichtbaar is natuurlijk de lichamelijke verandering die we
ondergaan. Met het klimmen der jaren, hebben onze hersenen steeds meer
moeite met het verwerken van veel prikkels van buitenaf.
Hoe je met deze verschillen in je achterhoofd senioren nog beter kunt
verleiden: vier tips van ouderen-marketeer Keehnen.
1) Help met kiezen
Ouderen zijn minder gewend aan de enorme keuze die je tegenwoordig hebt tussen
veel vergelijkbare producten. Een slimme marketeer helpt ze met het
keuzeproces voor een specifiek product.
Welke kenmerken zijn uniek en zouden juist oudere mensen kunnen aanspreken?
Ouderen hechten doorgaans meer waarde aan comfort en persoonlijke service
dan jongeren. Dit zijn eigenschappen van je product waarmee je ouderen in
het bijzonder kunt verleiden.
2) Prijs moet het waard zijn
Alhoewel ze door de bank genomen kapitaalkrachtiger zijn, zijn ouderen minder
geneigd om extra geld neer te leggen voor een duur maar überhip merk dan
jongeren.
Het gaat ouderen meer om de ervaring van het product of de dienst, dan of het
toevallig in de mode is of niet. Wanneer je overtuigend kunt stellen dat je
echt iets bijzonders te bieden hebt waar de oudere klant behoefte aan heeft,
is deze bereid meer geld voor je product neer te tellen.
3) Winkel of online: hou het rustig
Net als de rest van Nederland hebben ouderen de webwinkel ontdekt, met alle
gemakken van het bestellen van je favoriete product vanuit je luie stoel.
Voor webwinkels hebben ouderen echter wel een voorkeur voor bekende namen,
omdat die meer vertrouwen geven dat de webwinkel kosher is.
Ook offline winkelen ouderen anders dan jongeren. Omdat ze minder goed tegen
een stortvloed aan prikkels kunnen, adviseert Keehnen winkeliers die zich op
ouderen richten om niet te veel felle kleuren in de inrichting te gebruiken.
“Houd het rustig” is zijn credo hier. Dus geen harde muziek, niet te veel
dispays en een duidelijke looprichting in de winkel.
Aangezien oudere verkopers zich doorgaans beter kunnen verplaatsen in oudere
klanten, is het volgens Keehnen aan te raden om niet al te jonge verkopers
in te schakelen in de winkel.
4) Promotie: één boodschap
Concentreer je op één boodschap, wanneer je je product of dienst aan ouderen
wilt verkopen. Dit komt bij ouderen veel beter over dan een hele waaier aan
boodschappen die jongeren misschien nog wel kunnen verleiden.
Bovendien loont het om kritisch te kijken in welk type media je je product
aanprijst. “Tv en radiospotjes van hoogstens een paar minuten zijn vaak te
vluchtig voor ouderen,” merkt Keehnen op.
Bovendien leidt achtergrondgeluid vaak te veel af van de boodschap. Een
advertentie in druk of via mail werkt vaak beter bij ouderen, omdat de
ontvanger bij deze media zelf kan bepalen hoeveel tijd hij besteedt om de
advertentie tot zich te nemen.
Lees ook:
betalen
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl