- Mark Zuckerberg deelde bij een programma op YouTube een advies dat een voormalige directeur van Yahoo hem gaf bij de lancering van Facebook.
- “Elke organisatie heeft iets dat niet lekker draait, je kan kiezen wat dat voor jouw organisatie is.”
- De mede-oprichter van Facebook sprak met productiviteitsgoeroe Tim Ferris over de kernwaarden van zijn bedrijf Meta.
- Lees ook: Mark Zuckerbergs metaverse is gedoemd te mislukken: met VR-bril op kun je in virtuele meeting geen koffie drinken, aldus tech CEO
Topman Mark Zuckerberg van Meta (het moederbedrijf van Facebook, Whatsapp en Instagram) deelde onlangs een advies dat een voormalige directeur bij Yahoo, Dan Rosensweig, hem gaf toen hij Facebook aan het uitbouwen was en voor het eerst leerde hoe je een bedrijf moest leiden.
“Hij vertelde me iets dat me altijd bij zal blijven, namelijk dat ‘elke organisatie iets heeft dat niet lekker draait, maar je kan zelf kiezen wat dat voor jouw organisatie is.’ Dat is misschien een negatieve manier om het te zeggen, maar ik denk dat het eigenlijk betekent: als je snel wilt bewegen op bepaalde vlakken, dan kan dat, maar daarbij moet je een beperkt aantal kerngebieden kiezen”, aldus Zuckerberg tegen productiviteitsgoeroe Tim Ferriss in het YouTube-programma “The Tim Ferriss Show.”
Zuckerberg interpreteerde het advies zo dat hij pakweg vijf gebieden kon kiezen om prioriteit aan te geven, om op die vlakken echt goed te presteren. Hier kon hij vervolgens het bedrijf omheen bouwen.
Het anderhalf uur durende interview van Ferriss met de topman van Meta besloeg een breed scala aan onderwerpen. Daaronder vielen onder andere de visie van het bedrijf op de metaverse en de vernieuwde kernwaarden van Meta, zoals ‘move fast’, een verkorte versie van het beruchte ‘move fast and break things‘ -motto.
Andere aangepaste kernwaarden zijn "Live in the Future", een duidelijke knipoog naar de opkomst van gedecentraliseerde technologieën, en "Meta, Metamates, and Me", een verwijzing naar een adagium van de Amerikaanse marine dat betekent dat je je bedrijf en collega's boven jezelf moet stellen.
Zuckerberg presenteerde de nieuwe kernwaarden afgelopen februari. Destijds zei hij dat de beroemde organisatiedeskundige Douglas Hofstadter de term 'metamates' bedacht, nadat een werknemer hem voor ideeën e-mailde naar aanleiding van de rebranding van de bedrijfsnaam van Facebook naar Meta.
"Dus intern had ik het gevoel dat als Douglas Hofstadter vindt dat we metamates moeten zijn, wie ben ik dan om het daar niet mee eens te zijn?" vertelde Zuckerberg aan Ferriss.