Afgelopen woensdag zei Facebook-topman Mark Zuckerberg bij een hoorzitting van de Amerikaanse Senaat dat het bedrijf “relatief weinig” verdient aan politieke advertenties.
Zowel Zuckerberg als operationeel directeur Sheryl Sandberg hebben aangegeven dat de inkomsten uit politieke advertenties minder dan 1 procent van de omzet van Facebook uitmaken.
Sinds mei 2018 heeft Facebook omgerekend ongeveer 2 miljard euro verdiend aan advertenties over politiek, verkiezingen en sociale kwesties.
CEO Mark Zuckerberg sprak afgelopen woensdag bij een hoorzitting van de Amerikaanse Senaat. Daar gaf hij aan dat politieke advertenties een “relatief klein” onderdeel uitmaken van de totale omzet van Facebook.
Zuckerberg werd samen met de bestuursvoorzitters van Google en Twitter ondervraagd over een wet die social media vrijwaart van aansprakelijkheid voor de inhoud die gebruikers plaatsen op fora.
Facebook heeft lang volgehouden dat het bedrijf politieke advertenties accepteert op zijn platform, ook als die onwaarheden bevatten, om de vrijheid van meningsuiting zo veel mogelijkte te waarborgen.
Critici stellen daar tegenover dat het verdienmodel van Facebook in het geval van politieke advertenties bijdraagt aan de verspreiding van desinformatie, omdat men ongestraft leugens kan verkondigen.
Facebook heeft zich deze kritiek deels aangetrokken en staat in de week voorafgaand aan de Amerikaanse presidentsverkiezingen geen politieke advertenties meer toe. Ook zal Facebook voor onbepaalde tijd na de verkiezingsdag van 3 november geen politieke advertenties tonen.
Politieke advertenties op Facebook
Tussen januari en oktober dit jaar is er voor de campagnes van presidentskandidaten Joe Biden en Donald Trump respectievelijk voor 93 miljoen dolllar en 89,3 miljoen dollar aan advertenties ingekocht, volgens eigen data van Facebook.
Diezelfde database laat zien dat Facebook aan advertenties rond politiek, verkiezingen en sociale kwesties sinds mei 2018 ongeveer 2,2 miljard dollar aan inkomsten heeft behaald. Omgerekend is dat zo’n 2 miljard euro.
Zuckerberg en Chief Operating Officer Sheryl Sandberg hebben tot nog toe gesteld dat politieke advertenties goed zijn voor minder dan 1 procent van de omzet van Facebook. Afgelopen jaar boekte Facebook in totaal een omzet van bijna 71 miljard dollar.
Eind 2019 zei Sandberg tegen persbureau Bloomberg dat de politieke advertenties “het gedoe niet waard zijn. We doen het niet voor het geld.”