- De frustratie van Meta-topman Mark Zuckerberg over de mogelijkheden die Apple heeft om hem dwars te zitten, is tot een hoogtepunt gekomen.
- Met de investeringen in de metaverse wil Zuckerberg onder meer een strategische stap zetten.
- Daarbij neemt de man die Facebook groot maakte, bijzonder veel risico.
- Lees ook: De oprichter van VR-bedrijf Oculus vergelijkt de metaverse van Meta met een ‘opknapauto’: het is een duur passieproject dat alleen Mark Zuckerberg waardevol vindt
Mark Zuckerberg is bereid tientallen miljarden dollars verlies te lijden en financiële analisten op Wall Street boos te maken om zijn versie van de metaverse te bouwen. Niet alleen omdat de topman van Meta gelooft dat het de toekomst van het internet is, maar ook omdat het een poging is om aan de steeds stevigere greep van Apple te ontsnappen.
De relatie tussen Apple en Facebook, dat net als Whatsapp en Instagram onder Meta valt, is al jaren ijzig. Al in 2014 bekritiseerde Apple-topman Tim Cook de mate waarin Facebook leunt op het volgen van gebruikers om gerichte advertenties te kunnen tonen.
Afgelopen jaar verzuurde de relatie helemaal. Toen paste Apple zijn besturingssystemen aan waardoor gebruikers zich konden afmelden voor het zich laten volgen door apps. Het bleek een enorme klap voor sociale platforms die afhankelijk zijn van advertenties. Facebook liet weten dat het 10 miljard dollar aan inkomsten kwijt was geraakt door de verandering.