- Volgens Mark Zuckerberg is Apple “een van de grootste concurrenten” van Facebook aan het worden.
- In een toelichting op de kwartaalcijfers van woensdag zei Zuckerberg dat Apple gebruikers misleidt met privacy-beloften, terwijl iMessage niet end-to-end wordt versleuteld.
- Hij lijkt Apple ook te beschuldigen van concurrentievervalsing onder het mom van privacybescherming.
CEO en mede-oprichter Mark Zuckerberg van Facebook kwam woensdag tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers met een harde aanval op Apple.
Zuckerberg gaf hoog op over de privacy van de berichtenapps van Facebook en begon daarna Apple te bekritiseren. Hij zei dat Apple “misleidende” beloften doet over privacy, terwijl hun berichtendienst iMessage minder privacy biedt dan Whatsapp van Facebook.
“Er zijn veel concurrenten die vaak misleidende beloften over privacy doen”, zei hij.
“Apple heeft onlangs de zogeheten Privacy Nutrition Labels geïntroduceerd die zich vooral richten op de metadata die apps verzamelen en veel minder op de privacy en veiligheid van de berichten die mensen daadwerkelijk versturen”, stelde Zuckerberg. “Met de standaardinstellingen maakt iMessage backups van je berichten die niet end-to-end versleuteld zijn, tenzij je iCloud inschakelt.”
De privacylabels voor apps zijn onderdeel van een bredere privacystrategie van Apple, die tot een flinke botsing met Facebook heeft geleid. In december kwam Facebook met paginavullende advertenties waarin de nieuwe iOS-update van Apple fel werd bekritiseerd.
Zuckerberg stelt dat de end-to-end-versleuteling van WhatsApp “overduidelijk superieur” is aan de berichtendienst van Apple.
“Ik wil benadrukken dat we Apple in toenemende mate zien als een van onze grootste concurrenten”, zegt hij. “iMessage is een belangrijke steunpilaar van hun ecosysteem.”
Hij leek Apple ook te beschuldigen van concurrentievervalsing. “We zien ook dat Apple het steeds meer moet hebben van een groter aandeel in apps en diensten ten nadele van ons en andere ontwikkelaars”, zei Zuckerberg. “Dus Apple heeft er baat bij zijn dominante platform te gebruiken om invloed uit te oefenen op hoe onze en andere apps werken en in de regel doen ze dat in het voordeel van hun eigen apps. En dat beïnvloedt de groei van miljoenen bedrijfjes over de hele wereld.”
Apple heeft de invoering van een privacytoepassing van zijn iOS 14-update uitgesteld, nadat Facebook en andere ontwikkelaars klaagden dat hun advertentie-inkomsten daar drastisch door zouden dalen. De toepassing vraagt gebruikers toestemming om gevolgd te worden voor advertentiedoeleinden.
De invoering stond oorspronkelijk gepland voor september 2020, maar Apple kondigde woensdag aan dat de toepassing aan het begin van de lente zal worden uitgerold. CFO Dave Wehner van Facebook zei dat zijn bedrijf “serieuze tegenwind” verwachtte in het eerste kwartaal van 2021 door het nieuwe privacybeleid van Apple.
Volgens Zuckerberg zegt Apple “dit te doen om mensen te helpen”, maar zijn de veranderingen “duidelijk bedoeld om hun eigen belangen veilig te stellen. En ik denk dat het belangrijk is dat mensen deze dynamiek begrijpen, omdat wij en anderen hier in de nabije toekomst tegen moeten opboksen.”
Lees hier meer nieuws over Facebook en Apple:
- Bedrijven volgen stiekem wat jij op Facebook doet – zo kun je dat uitzetten
- Chatapp Telegram bereikt 500 miljoen actieve gebruikers na kritiek op WhatsApp vanwege privacy
- ‘Een cynische tactiek van verdeel en heers’: Apple’s stap om de App Store-commissie te verlagen leidt tot woede bij Spotify en Epic Games