- Topman Mark Zuckerberg van Meta wentelt zich in een nieuwe bro-look, die sterk afwijkt van zijn eerdere reputatie als supernerd.
- Dat was dinsdag goed zichtbaar, toen Zuckerberg aankondigde de samenwerking van Meta met onafhankelijke factcheckers stop te zetten voor platforms als Facebook en Instagram.
- Zuckerberg droeg in de 5 minuten durende video een horloge van Greubel Forsey met een geschatte waarde van bijna 1 miljoen euro.
- Lees ook: Techmiljardairs willen wit voetje halen bij Donald Trump en doneren miljoenen voor inauguratie
Met een geschat vermogen van bijna 220 miljard dollar kan Mark Zuckerberg zich als op twee na rijkste persoon ter wereld best een aardigheidje veroorloven. Dat was dinsdag ook te zien toen de topman van Meta, het moederbedrijf van onder meer Facebook en Instagram, aankondigde dat de samenwerking met onafhankelijke factcheckers wordt verbroken.
Zuckerberg probeert zich sinds enige tijd een bro-look aan te meten en daar horen uiteraard ook bling-bling accessoires bij. Het horloge dat Zuck in de video droeg oogde echter niet alleen duur: dat was het ook.
De Greubel Forsey “Hand Made 1” die Zuckerberg droeg, kost meer dan 900.000 dollar en wordt volledig met de hand gemaakt. Het luxehorlogemerk zegt op zijn website dat het slechts twee tot drie modellen van de “Hand Made 1” per jaar maakt.
“Hallo, allemaal. Ik wil het vandaag over iets belangrijks hebben, want het is tijd om terug te gaan naar onze wortels rond vrije meningsuiting op Facebook en Instagram”, zei Zuckerberg in de video die hij dinsdag op Facebook plaatste, terwijl hij de ‘Hand Made 1’ om zijn linkerpols droeg.
Zuckerberg valt voor dure horloges: dat past bij zijn nieuwe look
Toen hem werd gevraagd om commentaar zei CEO Michel Nydegger van Greubel Forsey tegen persbureau Bloomberg dat de keuze van Zuckerberg voor hun horloge een “echte waardering voor de meest traditionele benadering van de hedendaagse fijne horlogerie” laat zien.
Volgens de website van Greubel Forsey heeft de “Hand Made 1” in totaal 281 onderdelen, waarvan de meeste door de horlogemaker zelf worden gemaakt.
Dit is niet de eerste keer dat Zuckerberg publiekelijk zijn interesse voor luxe horloges toont. Afgelopen najaar droeg de techmiljardair een roségouden De Bethune DB 25 Starry Varius tijdens een interview met de zakelijke podcast “Acquired”. Het horloge kost ongeveer 90.000 dollar , volgens horlogeretailers The 1916 Company en The Hour Glass.
Zuckerberg droeg eerder de Patek Philippe Grand Complications In-Line Perpetual Calendar 5236P-001, toen hij een selfie postte met zijn vrouw Priscilla Chan. Dat horloge kost 141.400 dollar, volgens de website van Patek Philippe.
Imagocosultant Joseph Rosenfeld vertelde Business Insider afgelopen september dat de liefde van Zuckerberg voor luxe horloges duidt op een verschuiving in de stijl en identiteit van de CEO van Meta. “Hij stapt in een rol waarin zijn uiterlijk zijn positie als techvernieuwer weerspiegelt."
Daarbij is Zuckerbergs voorliefde voor dure horloges slechts één facet van een bredere imagoverandering. Zo heeft de baas van Meta zijn grijze t-shirts en hoodies - die meer pasten bij het beeld van een technerd - gedumpt en kiest hij in plaats daarvan voor oversized designer shirts, bruine jassen en gouden kettingen die aansluiten bij de zogenoemde bro-look.
Meta dumpt onafhankelijke factcheckers: Trump tevreden
Dit alles laat onverlet dat de boodschap die Zuckerberg dinsdag bracht, uiterst serieus is. Meta wil in plaats van onafhankelijke factcheckers een systeem optuigen als dat van X, het voormalige Twitter. Na de overname van dat platform door Elon Musk kwam er een functie die andere gebruikers de mogelijkheid geeft om commentaar te leveren bij mogelijk misleidende berichten op X.
Meta, dat toen nog Facebook heette, zette eind 2016 een systeem op met factchecks door derde partijen. Dat gebeurde na een storm aan kritiek op Facebook omdat via sociale media nepnieuws rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen zich snel verspreidde.
Onder andere het internationale persbureau AFP doet veel van dit soort controles, waarna berichten gelabeld kunnen worden als nepnieuws of minder snel verspreid worden.
Nu stopt Meta in de VS met die praktijk omdat "experts, zoals iedereen, hun eigen vooringenomenheid en perspectieven hebben", schreef Joel Kaplan, de nieuwe directeur voor internationale aangelegenheden bij Meta, in een blogpost.
Het besluit van Meta lijkt een direct gevolg van het feit dat Donald Trump deze maand aan zijn tweede termijn als president van de VS begint. Trump hekelde in het verleden meermaals het beleid van Meta om nepnieuws tegen te gaan. De Republikein beweerde dat Facebook speciaal beleid tegen hem voerde.
Nu lijkt Meta een koers te willen varen die Trump minder aanstootgevend vindt. Zuckerberg dineerde in november met de aanstaande president. Deze week werd bekend dat een bekende bondgenoot van Trump, topman Dana White van vechtsportbedrijf UFC, in de raad van bestuur van Meta komt.
Meta kondigde ook aan dat het bedrijf minder op geautomatiseerde systemen wil leunen bij het schrappen van berichten die tegen de regels van het socialemediabedrijf ingaan. Ook verhuizen de afdelingen die in de VS werken aan de veiligheid en betrouwbaarheid van Meta's platforms van Californië naar Texas.
Trump gaf dinsdag in een reactie op het besluit van Meta aan dat dit waarschijnlijk een gevolg is van de druk die hij op Zuckerberg heeft uitgeoefend.