Dit zei C1000-topman Tom Heidman dinsdag op het congres What’s Going on in
Retailing in Nieuwegein.
Ruim de helft van de ondernemers in supermarktland kampte vorig jaar met
dalende marges, schetste Heidman. Wel blijven de volumes goed op peil
volgens de C1000-topman. Mede door de promotieacties heeft C1000 het volume
zien groeien.
Consolidatieslag
Na de overname van tachtig Super de Boer-winkels maakt C1000 zich nu op voor
een consolidatieslag. Heidman denkt dat alle tachtig overgenomen winkels in
2012 in de C1000-formule zijn geïntegreerd. Dit jaar zullen er al zestig
zijn omgebouwd. C1000 wil daarbij zwaar inzetten op nieuwe versafdelingen,
vooral vlees, groente, fruit en kaas.
Heidman wil ook vooral "terug naar het merk C1000". Volgens het strategisch
plan van de supermarktketen is dit een van de prioriteiten. Behalve met
‘vers’ komt de super met duizend nieuwe artikelen in het assortiment. Daar
zitten ook honderd aanbiedingen bij voor 1 euro, kondigde de topman aan.
Marktaandeel omhoog
Heidman gaf verder aan dat het marktaandeel van C1000 nog wel wat omhoog kan.
De nieuwe inkoopcombinatie Bijeen van C1000 en Jumbo is nu goed voor 24
procent marktaandeel. Daarmee staat Bijeen op de derde plaats na marktleider
Albert Heijn en Superunie. Heidman denkt dat het marktaandeel naar 30
procent kan groeien, waarmee het Superunie zou voorbijstreven.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl