Bij een goed plan hoort een goed verhaal, zegt Marc Leijtens, accountmanager grootzakelijk van Rabobank. In dit artikel geeft hij ondernemers tips voor hun gesprekken met de bank.
“Of u nu een eigen bedrijf wilt starten of nieuwe plannen wilt ontwikkelen voor uw bestaande onderneming, om te kunnen ondernemen is (start)kapitaal nodig. Voor een goed businessplan halen we bij de Rabobank veel uit de kast om een financieringsoplossing te bedenken. Er is niks mooier dan ondernemers vooruit helpen. Maar dit betekent wel dat de bank of een alternatief financier overtuigd moet zijn dat het ook echt een goed plan is. Hoe pakt u dat overtuigen als ondernemer eigenlijk aan?”
Een goede voorbereiding is het halve werk
“Belangrijk is dat de accountmanager zich goed kan voorbereiden op het gesprek. Als hij of zij beschikt over actuele (financiële) informatie en een duidelijke onderbouwing, dan kan tijdens het gesprek de nadruk worden gelegd op de kernpunten in het plan. Persoonlijk houd ik niet van omvangrijke businessplannen. Liever ontvang ik een plan dat ’to the point’ is maar wel de juiste informatie bevat. Bij een bedrijfsovername is meestal meer informatie nodig. Dat gaat immers verder dan bijvoorbeeld de vervanging van een heftruck. Ook de managementinformatie waarop u uw onderneming stuurt, is interessant om met een accountmanager te delen.”
Kansen én bedreigingen
“Ook wil de bank kunnen toetsen waar uw bedrijf en producten staan ten opzichte van ontwikkelingen in de branche en de concurrentie. De stand van de technologie, internationale ontwikkelingen en ook duurzaamheid zijn voorbeelden van thema’s waar we dieper op ingaan… Zo sprak ik onlangs met een ondernemer over de ontwikkelingen op het gebied van 3D-printing. We keken samen naar de kansen voor zijn bedrijf, maar ook of het bedrijf voldoende gebruikmaakt van de mogelijkheden die 3D-printing biedt.”
“Bij het toetsen maak ik gebruik van de uitgebreide kennis die binnen de Rabobank aanwezig is. Echter, een ondernemer kent zijn of haar branche als geen ander. Gebruik daarom ook uw kennis in het gesprek en deel de overwegingen uit uw plan. Licht de sterkte kanten en de kansen toe, maar bespreek ook de bedreigingen. Met name de manier waarop u met deze bedreigingen omgaat is van belang. Last but not least gaat het om u, om de ondernemer achter het businessplan. We zijn benieuwd naar uw drijfveren, naar uw ervaring en waar u nog hulp bij kunt gebruiken. Immers, u bent degenen die dat plan, die droom wel waar moet gaan maken!”
“Met uw enthousiasme als (startend) ondernemer, de juiste informatie, een goed onderbouwd plan én een scherp en transparant gesprek als vertrekpunt ben ik ervan overtuigd dat we elkaar kunnen vinden. Wilt u meer weten, dan bent u natuurlijk van harte welkom. Veel succes met ondernemen!”
Meer weten? Bekijk hier het seminar over de manier waarop Rabobank een financieringsaanvraag beoordeelt.
Wat kiest u voor uw bedrijfsfinanciering? Bancaire financiering, crowdfunding, overheidsgaranties, lease en/of investeringsfondsen? Er zijn steeds meer mogelijkheden. Kijk hier voor meer informatie. Want voor elk goed plan vindt de Rabobank de weg. Kom maar op met dat plan!
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl