Twee kleindochters van oud-president Nelson Mandela van Zuid-Afrika spelen de hoofdrol in een eigen reality-show. Volgens veel Zuid-Afrikanen gooien zij hiermee hun familienaam te grabbel.

De realityshow ‘Being Mandela’ van de zussen Swati Dlamini en Zaziwe Dlamini-Manaway, die deze maand op de Zuid-Afrikaanse televisie verscheen, is momenteel onderwerp van discussie. Dat meldde The Wall Street Journal vrijdag.

Het is namelijk niet voor het eerst dat familieleden van de 94-jarige oud-president hun naam gebruiken voor commerciële doeleinden.

Andere projecten

In 2010 begonnen de zussen samen met twee broers de kledinglijn ‘Long walk to freedom’, vernoemd naar de memoires van Nelson Mandela. Zij verkochten t-shirts en caps met afbeeldingen van hun grootvader.

De oudste dochter van Nelson, Makaziwe Mandela, is een wijnmerk begonnen onder de naam ‘House of Mandela’. Haar dochter Tukwini Mandela regelt de distributie van de wijn naar de Verenigde Staten.

Eerder deze maand begonnen twee dochters van Mandela een rechtzaak tegen een aantal vennoten van Mandela’s familiebedrijven. Vijf dagen nadat Nelson Mandela in het ziekenhuis werd opgenomen schakelden Makaziwe Mandela en
Zlenani Dlamini een advocaat in om de bezittingen van hun grootvader veilig te stellen. Zij proberen niet-familieleden uit de directie weg te werken.

Discussie

Op social media en in kranten wordt nu gediscussieerd of de familieleden hun naam niet misbruiken voor commercieel gewin. Zij zouden de goede naam van hun grootvader te grabbel gooien.

Volgens een woordvoerder van het Nelson Mandela Centre of Memory, hebben de Mandela’s echter het recht om hun naam te gebruiken zoals ze willen.

Nelson Mandela heeft nog drie levende kinderen, zestien kleinkinderen, en veertien achterkleinkinderen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl