Superster Taylor Swift baarde deze maand opzien door haar nieuwe album niet toe te laten op muziekdienst Spotify. De manager van de Britse zangeres Adele begrijpt Taylor, maar ziet toch mogelijkheden voor online muziekdiensten.

Taylor Swift vindt dat muziekdiensten zoals Spotify te weinig opleveren voor artiesten. In ieder geval voor haarzelf. Eerder deze maand bleek dat Swift haar nieuwe album ‘1989’ heeft geblokkeerd op Spotify.

Muziekdiensten zoals Spotify bieden tegen een vast abonnementsprijs per maand een grote muziekbibliotheek aan, waar klanten met internetverbinding online nummers kunnen luisteren.

Taylor Swift versus Spotify

De Amerikaanse megaster Taylor Swift was volgens muziekblad Billboard de best verdienende popartiest van 2013 met inkomsten van zo’n 40 miljoen dollar uit onder meer muziek, merchandising en sponsorcontracten. Afgelopen juli sprak ze zich al uit tegen ‘gratis’ muziek.

Manager Jonathan Dickens van popster Adele vindt echter niet dat muziekdiensten zoals Spotify per definitie fout zijn, zo meldt The Huffington Post. “Streaming (via internet luisteren naar muziek, red) is de toekomst, of mensen dat nu leuk vinden of niet”, aldus Dickens bij een conferentie in Dublin.

Premiummodel muziekdiensten

Dat Taylor Swift zichzelf als een sterk merk ziet en niet voor spotprijzen bij een muziekdienst te koop wil zijn, begrijpt Dickens wel.

Hij ziet echter mogelijkheden voor verfijning van het aanbod van diensten zoals Spotify, via zogenoemde premiummodellen. Klanten die kiezen voor zo'n premiumabonnement zouden dan exclusieve toegang kunnen krijgen tot bepaalde albums.

Volgens Dickens is de kritiek van Swift op Spotify ook eenzijdig: "Als ik nu op YouTube op Taylor Swift zoek, kan ik het hele album binnen 30 seconden in een streamingversie krijgen."

Lees ook

Taylor Swift heeft het gehad met Spotify

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl