Bij Malaysia Airlines komen 6000 van de 20.000 banen te vervallen. Dat staat in een herstructureringsplan dat de grootaandeelhouder van de noodlijdende luchtvaartmaatschappij, het staatsinvesteringsfonds Khazanah Nasional, vrijdag heeft gepubliceerd.
Malaysia Airlines stapelt al geruime tijd verlies op verlies door scherpe concurrentie en hoge kosten van onder meer brandstof.
Tot overmaat van ramp verloor het bedrijf in minder dan een halfjaar twee toestellen door vliegrampen, waaronder het vliegtuig dat met bijna 300 inzittenden op weg van Amsterdam naar Kuala Lumpur uit de lucht werd geschoten boven Oekraïne.
Regionale speler met lagere kosten
Khazanah kondigde eerder deze maand een bod aan op de aandelen in Malaysia Airlines die het nog niet bezit. Door het bedrijf van de beurs te halen, wil de investeringsmaatschappij het in rustiger vaarwater brengen, zodat het alle klappen te boven kan komen. Doel van de ingrijpende bezuinigingsoperatie is om Malaysia Airlines binnen 3 jaar tot 5 jaar weer als winstgevende onderneming naar de beurs te brengen.
Om dat te bewerkstelligen moet Malaysia Airlines meer een regionale speler worden met structureel lagere kosten. Voor verbindingen met andere delen van de wereld zal de luchtvaartmaatschappij sterker gaan leunen op samenwerking binnen de Oneworld-alliantie, en met andere partners waaronder Air France-KLM.
Reorganisatiekosten
Khazanah heeft in totaal 6 miljard ringgit (1,4 miljard euro) uitgetrokken om Malaysia Airlines van de beurs te halen en weer op de rails te krijgen. Ruim een kwart daarvan is begroot als reorganisatiekosten. Daarvan worden onder meer ontslagvergoedingen en omscholingskosten betaald voor werknemers die hun baan verliezen.
Topman Ahmad Jauhari Yahya mag voorlopig nog aanblijven. Het komende jaar wordt een opvolger gezocht die het per 1 juli 2015 van hem moet overnemen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl