Nederlandse nabestaanden van de slachtoffers van vlucht MH17 die op 17 juli 2014 werd neergeschoten, staan op het punt om vliegmaatschappij Malaysia Airlines aan te klagen.
Volgens Veeru Mewa van hun advocatenteam wil Malaysia Airlines geen verantwoordelijkheid nemen voor een rechtvaardige schadevergoeding.
,,De verzekeraars van Malaysia Airlines en de maatschappij zelf willen garen spinnen bij de beperkte mogelijkheden die het Nederlandse recht biedt voor het toekennen van schadevergoeding bij overlijden”, concludeert Mewa. ,,Malaysia Airlines neemt, ondanks haar toezegging, niet haar verantwoordelijkheid door luttele bedragen als schadevergoeding aan te bieden.”
,,Een Nederlands mensenleven is niet minder waard dan een ander mensenleven”, vindt Mewa. ,,Malaysia Airlines maakt daar wel onderscheid in, blijkt uit de onderhandelingen die we met ze voeren.” Dat vindt hij onacceptabel en onbegrijpelijk.
Vliegen over oorlogsgebied
Doel is om Malaysia Airlines aan te klagen voor het onrechtmatig vliegen over het oorlogsgebied in Oost-Oekraïne waar het ramptoestel met 298 inzittenden, onder wie 196 Nederlanders, werd neergeschoten. Niemand overleefde dit drama.
Ook willen de Nederlandse nabestaanden traumatische, emotionele, schade op de vliegmaatschappij verhalen. Mewa benadrukt dat er veel nabestaanden zijn met zware emotionele problemen als gevolg van de traumatische nasleep van de ramp. ,,Ze willen genoegdoening en erkenning op internationaal niveau.''
Australiërs eisen vergoeding
Zondag werd bekend dat zeven Australische families een schadevergoeding van Malaysia Airlines eisen, omdat de maatschappij met vlucht MH17 over het conflictgebied vloog. De vliegmaatschappij heeft volgens de Australiërs nagelaten de veiligheidssituatie in het gebied te checken.
De advocaat van de Australische families wijst op het rapport van de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid. Die concludeerde na uitgebreid onderzoek naar de ramp onder meer dat er echt risico's waren bij het vliegen over het oosten van Oekraïne en dat dit in de zomer van 2014 ook makkelijk voor vliegmaatschappijen was vast te stellen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl