Reclame Rijden Nederland uit Amsterdam is een van de bedrijven die bemiddelen
tussen bedrijven die willen adverteren en autobezitters die extra inkomsten
willen door met een bedrijfsnaam rond te rijden. De belangstellng is groot,
aldus het bedrijf dat vorig najaar van start ging.

Oprichter Wijnanda Akster (33): "Ik kwam op het idee toen ik in
Australië was. In Sydney en Melbourne zag ik veel taxi’s met een speciaal
reclamebord op de kofferbak. Hé, dacht ik toen, waarom zou je personenauto’s
niet voor reclamedoeleinden gebruiken." Zo ontstond haar bedrijf
Reclame Rijden Nederland, een bedrijf dat bemiddelt tussen pariculieren en
bedrijven voor autoreclame.

De vergoeding voor je auto als rijdende reclamezuil varieert van
twintig tot 120 euro per vier weken. Het eerste bedrag krijg je voor een
kleine advertentie achterop de auto. Het tweede voor een grote
reclame-uiting op de achterruit of de zijportieren. Wie zich inschrijft via
de website moet aangeven hoeveel ruimte hij of zij beschikbaar wil stellen
en waar de auto door de week en in het weekend meestal geparkeerd staat.

Inmiddels hebben zich bijna tweehonderd autobezitters aangemeld.
Akster, voorheen werkzaam in managementfuncties bij PTT Post en de
Bloemenveiling Aalsmeer, heeft ze gevonden door advertenties op internet en
huis aan huis bezorgde kaartjes in de regio Amsterdam. "Maar er bellen
steeds meer mensen uit het hele land. Tot in Maastricht aan toe. Vaak hebben
ze via via van ons bedrijf gehoord. Het gaat nu echt als een sneeuwbal."

Reclame Rijden Nederland richt zich op het midden- en kleinbedrijf.
Geïnteresseerde bedrijven zijn er vooral in de financiële dienstverlening,
de reis- en de uitzendbranche, aldus Akster. Er rijden nu nog geen auto’s
met reclame rond die door het Amsterdamse bedrijf is geregeld. "Op dit
moment zijn we bijna rond met de eerste drie bedrijven," zegt Akster.
Ze wil geen namen noemen. "Binnen twee weken zijn de eerste auto’s met
reclame op de weg te zien."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl