Het is de droom waar elke spelletjesmaker op zit te wachten. Het Finse bedrijf
Rovio, maker van de game Angry Birds, heeft de aandacht getrokken van
durfinvesteerders.
Geldschieters die eerder steun gaven aan sociale netwerksite Facebook,
internetkortingsbedrijf Groupon en bel- en videodienst Skype steken 42
miljoen dollar in Rovio om het succes van Angry Birds uit te bouwen. Dat
melden diverse internationale media, waaronder zakenkranten The Wall Street
Journal en The Financial Times.
Mobiel succes
Bij de investeerders zit onder meer de firma Atomico Ventures, een vehikel
van Skype-oprichter Niklas Zennstrom. Zennstromm wordt ook commissaris bij
Rovio.
Angry Birds, een spelletje waarbij de speler varkentjes belaagt met vogeltjes
die als raketjes vanaf een katapult worden gelanceerd, begon als een iPhone
game die 0,99 dollarcent kostte. Daarna kwamen er ook versies voor
smartphones die op Google’s besturingssysteem Android draaien. Inmiddels
spelen ruim 40 miljoen mensen per maand het spelletje.
Maker Rovio geeft geen omzetcijfers prijs, maar duidelijk is dat het bedrijf
kijkt maar merkextensies en mogelijkheden voor merchandising. Rich Wong, één
van de nieuwe investeerders, gelooft dat Rovia de potentie heeft om een "dominant
entertainmentmerk te worden op de mobiele markt", zo geeft hij aan
tegenover The Wall Street Journal.
Nu al verdient het geld met allerhande nevenprodukten, zoals knuffelpoppen van
de 'hoofdrolspelers' uit het spelletje.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl