Zelf solliciteerden ze nog nooit, maar inmiddels hebben Vincent Karremans (30), Freek Schouten (31) en Laurens van Nues (29) al duizenden studenten aan een stage of baan geholpen.
Hun bedrijf Magnet.me koppelt sinds 2012 afstudeerders aan bedrijven. Het online platform is een kruising tussen een vacaturesite, LinkedIn en Tinder, vertelt Karremans aan Business Insider.
“LinkedIn is een peer-to-peer-netwerk, waarbij je connecties maakt met andere mensen”, aldus Karremans. “Wij koppelen studenten aan bedrijven, zowel groot als klein. Zo bouw je een netwerk op van potentiële werkgevers.”
Studenten die bijna klaar zijn kunnen gratis een profiel aanmaken en aangeven in wat voor banen ze interesse hebben. In Nederland hebben 70.000 afstudeerders dat inmiddels gedaan.
Bedrijven maken een pagina en plaatsen vacatures. Onder de 1100 aangesloten ondernemingen zitten grote multinationals als Heineken, Microsoft en Unilever, maar ook een startup als Blendle is klant bij Magnet.me.
Is er een match, dan krijgen beide partijen automatisch een contactverzoek. Studenten kunnen à la Tinder een bedrijf accepteren of afwijzen.
Investering van 1 miljoen euro
Magnet.me hanteert een zogenoemd freemium-model: bedrijven moeten betalen (vanaf enkele honderden euro’s) voor extra functionaliteiten. Dat levert de startup tot nu toe elk jaar meer inkomsten op. De omzet is sinds de oprichting jaarlijks verdubbeld, aldus Karremans, die geen absolute bedragen wil noemen. “Operationeel zijn we winstgevend, maar we steken elke cent in groei.”
Om die groei te versnellen, zocht Magnet.me naar extra financiering. En dat is gelukt. Donderdag maakte het bedrijf bekend dat het 1 miljoen euro heeft opgehaald bij een groep private investeerders.
“We hebben ook gesproken met durfinvesteerders, maar dat bleek geen match”, aldus Karremans. “Die willen een flink belang in je bedrijf en dat paste niet bij onze waardering en het bedrag dat we op wilden halen.”
Het geld is bedoeld om het bedrijf uit te bouwen in het Verenigd Koninkrijk, waar het online banenplatform sinds eind 2015 actief is. Zo’n 30.000 Britse studenten hebben inmiddels een profiel aangemaakt.
Stap naar het VK
De beslissing om het Kanaal over te steken lag destijds voor de hand, legt Karremans uit. “We spreken de taal en veel Nederlandse bedrijven die met ons werken hebben daar een kantoor. Zo kwamen we makkelijk binnen op veel plekken.”
Bovendien zitten alle kantoren in Londen, terwijl in bijvoorbeeld Duitsland bedrijven verspreid zijn over Berlijn, Frankfurt en München. “Nu pakken we het vliegtuig naar Londen en jassen we in een dag vijf afspraken erdoorheen. Dat scheelt tijd.”
Het VK biedt nog een voordeel, een die Karremans niet had voorzien. Op 23 juni 2016 stemden de Britten voor een vertrek uit de Europese Unie, de zogeheten Brexit.
Volgens economen krijgt de Britse economie een tik als het land straks niet meer deel uitmaakt van de Europese interne markt. Premier Theresa May probeert nieuwe handelsverdragen te sluiten, maar de Europese landen stellen zich hard op in de onderhandelingen.
Ook Nederlandse bedrijven die veel exporteren naar het VK voelen de gevolgen van een Brits vaarwel. Denk aan de sierteeltsector, makers van optische apparaten en de schoenen- en textielindustrie.
Maar voor het vijf jaar oude Magnet.me pakt de Brexit gunstig uit.
Brexit is een kans
“Ik werd verrast wakker die ochtend in juni”, herinnert Karremans zich. “Eerst denk je: dit is niet goed voor ons. Maar we zagen al snel dat het pond in waarde daalde. Omdat we meer geld in het VK investeren dan dat we er ophalen, is dat voor ons voordelig.”
Ook op de lange termijn denkt Karremans de vruchten van de Brexit te kunnen plukken. De Britse recruitmentbranche is volgens hem vrij conservatief: “Ze gebruiken al twintig jaar dezelfde dure kanalen om studenten aan te nemen.”
Een economische crisis kan bedrijven dwingen om te snijden in de kosten en te kiezen voor slimmere wervingsmethoden zoals Magnet.me. “We zijn in Nederland ook begonnen midden in een economische recessie en dat heeft ons alleen maar geholpen.”
Over twee jaar hoopt Karremans in meer Europese landen actief te zijn. Concrete plannen zijn er nog niet, maar volgens de 30-jarige ondernemer liggen Duitsland, België en Scandinavië voor de hand. “Studenten kijken vaker over de grens, net als bedrijven. Als wij in die behoefte kunnen voorzien, zou dat mooi zijn.”