De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) valt niet over de mogelijk verwarrende term ‘Autopilot’ die autofabrikant Tesla hanteert voor de software waarmee bestuurders geassisteerd kunnen rijden. Dat geldt ook voor andere commerciële benamingen voor dergelijke systemen zoals Steering Pilot, Piloted Driving en Lane Assist.
Volgens de RDW zijn fabrikanten vrij in de keuze van commerciële benamingen voor dit soort systemen. De Rijksdienst wil vooral dat bestuurders goed worden geïnformeerd over deze systemen en het juiste gebruik ervan.
De Duitse tegenhanger van de RDW drong er eerder bij Tesla op aan te stoppen met het gebruik van de term Autopilot in reclame-uitingen. Het Kraftfahrt-Bundesamt betoogt dat de software geen volledig automatische piloot is die zonder menselijke bestuurder kan, maar slechts een hulpmiddel bij het rijden.
Duitse kritiek op Tesla
Tesla liet in een reactie op de Duitse kritiek weten dat de term in de luchtvaart al decennia gebruikt wordt voor systemen die deels automatisch en deels door mensen worden bestuurd. Daarnaast wordt Tesla-rijders op het hart gedrukt te allen tijde de handen aan het stuur te houden en dat Autopilot niet bedoeld is om de auto volledig zelfstandig te laten rijden.
Kritiek op Autopilot
De software bevindt zich nog in het zogeheten bèta-stadium van de ontwikkeling en er is veel kritiek op, zeker nadat bij een ongeluk een gebruiker omkwam. Het bedrijf stelt dat de software gemiddeld genomen nu al zorgt voor veiligere wegen.
Autopilot stelt automobilisten wel in staat niets meer te doen en de de auto helemaal onafhankelijk te laten rijden en sturen. Wel schakelt het systeem zichzelf uit als automobilisten het stuur te lang niet vasthouden. Tesla werkt aan software voor zelfrijdende auto's, maar die zijn nu nog niet toegestaan.