Het is de derde keer dat de Bijenkorf de Maffe Marathon (MM) houdt, nu van 31
maart tot en met 13 april. Deze kortingsactie is de voorjaarsversie van de
alombekende Drie Dwaze Dagen (DDD).
De opzet van de MM is iets anders dan die van de DDD. Zo is de actieperiode
langer, twee weken versus drie dagen, en ligt het accent meer op vaak iets
kopen dan op snel zijn. Bij de MM kunnen de deelnemers zich registreren en
sparen voor gratis producten. Bij de DDD is het achterliggende principe
schaarste; op is op.
Zelfde kortingen
De MM verschilt in opzet van de DDD, maar de aanbiedingen lijken op elkaar.
Het zijn allemaal apart ingekochte partijen en ook de kortingen zijn
vergelijkbaar. In totaal liggen er 700.000 producten in de winkel, dat zijn
er 100.000 meer dan een jaar geleden.
Dit is voor het eerst dat de Bijenkorf het gehele MM-assortiment ook online
beschikbaar stelt. Eerder waren bij kortingsacties wel delen van dat aanbod
via de webshop te koop. Nu nog biedt de webwinkel een beperkt deel van het
totale assortiment aan.
Hiermee is internet een volwaardig dertiende filiaal van de keten. "Het
is nu nog een vrij kleine vestiging, maar het moet op den duur een flink
medium worden", aldus een woordvoerder.
Piekbelasting website
Bang voor overbelasting van de website is het bedrijf niet. "We hebben
de site getest met drie keer het aantal bezoekers van de DDD. Daarnaast
verwachten we dat het bezoek meer gespreid komt dan tijdens de DDD, dus dat
er minder piekbelasting plaats zal vinden."
Toch denkt het warenhuis niet dat de opkomst van internet betekent dat mensen
de superdrukke winkel nu gaan mijden. "We organiseren allemaal
activiteiten in de winkel, ook is het voor veel mensen nog gewoon een leuk
dagje uit."
Verwachte bezoek en omzet
Over bezoekersaantallen en omzetcijfers doet de Bijenkorf, onderdeel van
retailorganisatie Maxeda, nooit uitspraken. Wel wil de woordvoerder kwijt
dat vorig jaar 80.000 bezoekers zich gedurende de Maffe Marathon hebben
geregistreerd als spaarder.
Z24 nam een kijkje bij de voorbereidingen. Bekijk hier de foto-impressie:
de schermen bij de Maffe Marathon
.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl