De wereldhandel kan dit jaar flink afkoelen ondanks de sterk gedaalde olieprijzen. Dat stelde Søren Skou, die de scepter zwaait over containervervoerder Maersk Line, zondag in een interview met de Financial Times. De oorzaak van zijn somberte is de tegenvallende economische ontwikkeling in Brazilië, China en Rusland.

De vraag naar containers steeg zowel in 2013 als vorig jaar met 4 procent. Voor dit jaar geldt een groeiprognose van 3 à 5 procent, waarbij Skou zich vooral richt op de onderkant van die bandbreedte. Brazilië, China en Rusland fungeerden als aanjagers van de wereldeconomie, maar die tijd lijkt voorbij”.

De topman van Maersk Line, dat circa 15 procent van het mondiale containervervoer over zee in handen heeft, noemde de groei in de VS het enige lichtpunt. ,,Maar zelfs daar gaat het goed, niet geweldig”.

Wel nieuwe schepen

Voordat de financiële crisis losbarstte in 2007 lag de jaarlijkse groei van de mondiale containermarkt rond 10 procent. ,,Die goede oude tijd is voorbij. De groei zal voortaan min of meer in de pas lopen met de expansie van de wereldeconomie”, aldus Skou.

Maersk Line buigt zich, ondanks de somberte, over investeringen in nieuwe schepen. De laatste aankoop stamt alweer uit 2011, toen Maersk twintig zogeheten 'Triple E's' bestelde. Dat waren destijds 's werelds grootste schepen met een capaciteit van 18.000 containers. Eventuele nieuwe schepen zullen een capaciteit van 20.000 stuks krijgen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl