De grootste transporteur van zeecontainers ter wereld, de Deense reder AP Moller-Maersk, slaat alarm over de ontwikkeling van de wereldhandel. Bij de publicatie van de halfjaarcijfers deze week gaf Maersk aan dat de Amerikaans-Chinese handelsoorlog de groei drukt.
Hoewel het mondiale containervervoer in het tweede kwartaal van dit jaar met 2 procent groeide vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder constateert Maersk groeivertraging in de grote economieën van de wereld. Het bedrijf wijst daarbij op “escalatie van handelsrestricties die de groei van de wereldhandel remmen”.
Maersk verscheept ongeveer 20 procent van de consumptiegoederen die over zee worden vervoerd. De Deens zeetransporteur wordt vaak gezien als een barometer voor de wereldhandel.
Handelsoorlog raakt containertransport
De Amerikaanse importheffingen op Chinese producten hebben er volgens Maersk vooral toe geleid dat Amerikaanse importeurs meer zijn gaan afnemen uit landen als Vietnam, Zuid-Korea, Thailand, India en Mexico.
Als de Amerikaanse president Donald Trump dit jaar nog eens 10 procent aan invoerheffingen oplegt voor Chinese producten ter waarde van 300 miljard dollar zal de vraag naar containercapaciteit met pakweg 1 procent dalen in 2020, verwacht Maersk.
Topman Søren Skou van Maersk gaf donderdag tegenover Bloomberg TV aan dat een groei van 2 tot 3 procent van de vraag naar containervervoer relatief laag is en duidt op een economische groeivertraging.