De maaltijdbox lijkt uit de gratie bij de consument. Leveranciers ervan zagen in het derde kwartaal van dit jaar hun klantenkring met 17 procent krimpen, schrijft Distrifood op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK.
Marktleider HelloFresh, goed voor de helft van de markt voor maaltijdboxen, kreeg een flinke tik: in het derde kwartaal was nog maar 2,9 procent van de Nederlandse huishoudens klant bij HelloFresh, een jaar eerder was dat nog 3,5 procent.
Grote boosdoener lijkt het verspakket in de supermarkt, waarmee je snel een gezonde en niet al te prijzige maaltijd op tafel zet. In zo’n pakket zit precies genoeg voor een gerecht, zodat je niet met ingrediënten blijft zitten. Kocht in 2017 nog 19,6 procent van de huishoudens een verspakket, inmiddels is dat percentage in dezelfde periode dit jaar gestegen naar 24,7 procent.
Niet alleen kopen meer mensen verspakketten, we kopen ze ook vaker, gemiddeld 4,7 keer per jaar tegen 3,8 keer vorig jaar. En dat doen we bij voorkeur bij Albert Heijn, gevolgd door Lidl.
Albert Heijn zag een extra kans met de verspakketten in aanloop naar de feestdagen. “Daar spelen we dit jaar op in met maar liefst twintig soorten verspakketten om een compleet gerecht voor vier personen snel zelf te koken”, aldus Joris Savelkouls, die bij AH over de verspakketten gaat. “Dit keer zit naast de groente ook het benodigde vlees of vis in het pakket”, zei hij vorig maand tegen de Levensmiddelenkrant.
Tweeverdieners zonder tijd
Je raadt het al: het zijn de tweeverdienende huishoudens mét kinderen en zónder tijd die achter de groei zitten. "We zijn gemakzuchtig, we willen gezond eten en we komen om in het geld'', aldus retailexpert Paul Moers tegen het AD. "In de crisis van een paar jaar geleden viel het mee, maar nu zijn mensen eindeloos veel tijd kwijt aan reizen naar huis. Dan moeten ze nog een spelletje doen met hun kinderen en ze in bed stoppen. Dan hebben ze geen tijd om nog een uur te gaan koken."
Het is vooral Albert Heijn dat deze trend zag aankomen, stelt Moers, die in de jaren negentig voor de supermarkt werkte. Andere voedselbedrijven zoals Unilever, Hak en Bonduelle geloofden er destijds niet in.
"We werden uitgelachen. Het is onthutsend dat het nooit tot samenwerking is gekomen", aldus Moers. Om die reden bouwde AH zelf fabrieken, zoals Vézet in Noord-Holland. "Terwijl die behoudende bedrijven allemaal hun eigen ouderwetse dingen zijn blijven doen.''
Unilever springt nu alsnog op de kar. Het bedrijf was al bekend van de Knorr-maaltijdpakketten, maar die bevatten vaak toch iets te weinig versproducten om de moderne consument tevreden te stellen.
Het bedrijf breidde het assortiment daarom uit en meldde in september al dat de omzet op verspakketten stijgt. Van 2016 op 2017 verdubbelde het segment bij de grootgrutter bijna van 10 miljoen euro naar 19 miljoen euro. De prognose is dat het dit jaar ook weer verder stijgt tot mogelijk 30 miljoen euro, aldus het AD.