Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway heeft in het derde kwartaal van dit jaar voor het bedrijf als geheel een groei van het aantal orders met 25 procent geboekt.
In de VS, waar Just Eat recent de overname van het Amerikaanse Grubhub afrondde, blijft de groei van het aantal bestellingen fors achter, met een plus van slechts 3 procent.
Just Eat heeft een verbeterprogramma ingezet om de Amerikaanse activiteiten te versterken.
Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway van ondernemer Jitse Groen heeft last van een forse terugval van het aantal bestellingen in de VS.
Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl gaf woensdag een overzicht van de groei van het aantal bestellingen in het derde kwartaal van dit jaar.
Hieruit blijkt dat Just Eat Takeaway in het derde kwartaal in totaal een groei van het aantal bestellingen met 25 procent zag, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. In totaal verwerkte de maaltijdbezorger bijna 266 miljoen orders in het derde kwartaal van dit jaar.
De waarde van de orders steeg tot 6,8 miljard euro, wat neerkomt op een plus van 23 procent in vergelijking met een jaar eerder.
In de bovenstaande tabel is te zien dat de ordergroei in de Verenigde Staten in het derde kwartaal slechts 3 procent bedroeg.
Just Eat Takeaway heeft recent twee grote overnames gedaan. In april werd de overname van het het Britse Just Eat afgerond en in juni werd het Amerikaanse Grubhub definitief overgenomen.
In de toelichting op de orderontwikkeling in het derde kwartaal geeft Just Eat Takeaway aan dat er een "verbeteringsprogramma" is gelanceerd om de inspanningen van Grubhub te concentreren in gebieden in de VS waar deze maaltijdbezorger vanouds sterke posities heeft.
Sterkste groeier in het derde kwartaal was Duitsland, waar het aantal bestellingen met 35 procent toenam op jaarbasis. Nederland, waar Thuisbezorgd.nl marktleider is, was goed voor een groei van 16 procent.
Just Eat Takeaway houdt vast aan prognoses voor 2021
"Onze groei is in het derde kwartaal van 2021 sterk gebleven, ook nu het grootste deel van de wereld terugkeert naar het leven van voor de coronapandemie", zegt topman Jitse Groen in een toelichting op de cijferupdate. Sinds de uitbraak van het coronavirus is het bedrijf hard gegroeid. In veel landen moest de horeca vanwege het virus noodgedwongen de deuren gesloten houden, waardoor veel meer maaltijden werden besteld.
Voor heel 2021 houdt Just Eat Takeaway vast aan een verwachte ordergroei van 45 procent, exclusief de Amerikaanse activiteiten van Grubhub. Daarbij gaat het bedrijf uit van een operationele marge (ebitda) inclusief Grubhub van minus 1 procent tot minus 1,5 procent van de bruto transactiewaarde. Een beperkt operationeel verlies dus.
Op de Amsterdamse beurs noteerde het aandeel Just Eat Takeaway woensdag bijna 5 procent lager, na de publicatie van het handelsbericht.