De winkelketens van Blokker Holding hebben vorig jaar een record online-omzet behaald van 79 miljoen euro.
Dat is 19 procent meer dan in 2012, blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het concern.
De winkelketens van Blokker met een eigen webshop, waaronder Bart Smit, Xenos, Leen Bakker en Marskramer, hebben in 2013 bijna 4 procent van hun totale omzet via onlinetransacties behaald. Het bedrijf verwacht over 3 jaar een onlinejaaromzet van 300 miljoen euro te realiseren.
De keten zet dit jaar in op een versterkte groei van de bestaande webshops en nieuwe webwinkels voor Xenos in Nederland en Duitsland en voor Blokker in België. Blokker sluit acquisities op termijn niet uit.
Huishoudelijke sector
De meeste groei online zag Blokker bij de winkels in de huishoudelijke sector. De webwinkels blokker.nl, marskramer.nl en cookandco.nl haalden een omzetgroei van 26 procent. Bij de sectoren speelgoed en wonen & Tuin was de groei respectievelijk 17 procent en 19 procent.
"Wij zijn tevreden dat wij opnieuw een snellere online omzetgroei laten zien dan de gemiddelde marktgroei'', zegt bestuursvoorzitter Roland Palmer van Blokker Holding in een toelichting.
Fysieke winkels niet minder belangrijk
De sterke groei van de online aankopen betekent volgens het bedrijf niet dat de fysieke winkels minder belangrijk zijn geworden. "De klant wil zich in toenemende mate online oriënteren, vervolgens het product in de winkel zien en vastpakken, online bestellen en dan weer het bestelde product in een winkel naar keuze ophalen."
Zo werd eind 2013 in de huishoudketens van Blokker Holding 31 procent van de online aankopen in de winkel opgehaald.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl