- Lynk & Co, een aanbieder van auto’s in abonnementsvorm, gaat zijn prijzen per 1 september met 10 procent verhogen, tot 550 euro per maand.
- De prijsstijging is fors, maar dekt de extra kosten die gemaakt worden niet, aldus het merk.
- Business Insider sprak Alain Visser, de CEO van Lynk & Co, over de prijsstijging en de toekomst van de auto-industrie.
- Lees ook: Ik reed in de €250.000 kostende Lightyear 0, ’s werelds eerste zonnewagen van Nederlandse makelij die klaar is voor productie – dit viel me op
Lynk & Co, een aanbieder van een autodienst die het midden houdt tussen private lease en een deelauto, gaat de abonnementsprijs per 1 september dit jaar flink verhogen: met 50 euro per maand tot 550 euro. Ofwel: een plus van 10 procent. Volgens topman Alain Visser kan dat niet anders, gelet op de economische omstandigheden.
“Natuurlijk zouden we de prijs liever niet veranderen, maar het was ondertussen economisch onverantwoordelijk om het niet te doen”, zegt Visser in gesprek met Business Insider. “Persoonlijk heb ik mijn best gedaan om de verhoging zo beperkt mogelijk te houden, wat ik denk dat ook gelukt is.”
Business Insider sprak met Visser over het hoe en waarom van de prijsstijging. En daarbij kwamen ook andere zaken aan bod, zoals de elektrische toekomst en de deeleconomie.
Voor wie nog niet bekend is met Lynk & Co: het is een dochter van de Chinese fabrikant Geely, het moederbedrijf van een aantal Chinese merken en van het voormalige Zweedse Volvo. Het bedrijf levert één specifieke auto: de 01. Die heb je voor een abonnementsprijs van straks 550 euro per maand. Je mag de auto, de 01, ook delen met vrienden, familie en zelfs wildvreemden. En die kan je ervoor laten betalen, met de bijbehorende app.
De oorsprong van de aanstaande prijsverhoging valt wel te raden: stijgende grondstof- en vervoerskosten. "Wij hebben als nadeel dat onze auto’s letterlijk aan de andere kant van de wereld vandaan moeten komen. Wij betalen nu dan ook ruim drie keer zoveel vervoerskosten als eerder. Als we alle extra kosten hadden doorberekend, zouden we de abonnementsprijs eigenlijk moeten verdubbelen naar 1.000 euro", zegt Visser.
Natuurlijk weet de topman ook dat dit een averechts effect zou hebben op de klandizie. Velen zouden afhaken, iets wat overigens nu niet gebeurt, beweert Visser. "We zien eigenlijk geen verandering in het verloop van abonnees. Ook merken we dat onze klanten de verhoging kunnen begrijpen en daarom ook accepteren", merkt Visser op. "En geef toe, het blijft natuurlijk ook een nog steeds een goede prijs voor wat je ervoor krijgt."
Bij het autobedrijf zien ze de toekomst dan ook rooskleurig tegemoet. Ondanks de prijsstijging die de kosten niet lijkt te dekken, zegt Visser dat de business case nog steeds goed is. Het overgebleven gat om operationeel kostendekkend te draaien wordt voor een groot gedeelte gedekt door de verkoop van occasions. En daarnaast ziet Lynk & Co op relatief korte termijn een verlichting van de problemen.
"Wij denken dat er in de tweede helft van dit jaar een verbetering komt in de toelevering van microchips. Dat blijkt tenminste uit informatie van onze leveranciers", zegt Visser. De grootste kostenpost, het vervoer, blijft zeker nog jaren hoger. Maar zelfs als de prijzen weer normaliseren, is Lynk & Co niet van plan om de abonnementsprijs te verlagen.
"Ons doel is zeker niet om de prijzen weer te verlagen in de toekomst. Ons doel is om onze dienstverlening te verbeteren", zegt Visser. Daarop doorvragend wat we kunnen verwachten, laat de CEO weinig los. "We zien onszelf niet als autofabrikant, maar als mobiliteitsbedrijf. Zo willen we ook handelen. En jazeker, we zijn op dit moment beperkt tot mobiliteit via een eigen auto, maar of dat altijd zo blijft? Meer kan ik er op dit moment echt niet over kwijt", lacht Visser.
Elektrificatie en de deeleconomie
Op dit moment heeft Lynk & Co alleen de 01 in het aanbod, een hybride-auto. Daar moet in 2024 een volledig elektrische auto bijkomen. Ondanks alle problemen die autofabrikanten ondervinden, verwacht de autofabrikant geen vertraging voor de lancering. Dat wil niet zeggen dat er geen andere beren op de weg zijn bij de introductie.
"Waar wij ons erg zorgen over maken is de, je kunt eigenlijk wel zeggen, verslechterde infrastructuur voor elektrische auto’s. Het aantal EV’s groeit sneller dan het aantal laadmogelijkheden en dat kan de adoptie van de schone auto’s wel eens flink gaan belemmeren", stelt Visser.
Lees ook: In 2025 is er geen plek meer voor nieuwe laadpalen vanwege overvol stroomnet
Volgens Visser is Nederland samen met Noorwegen wel een voorloper op het gebied van een goede infrastructuur. Andere landen, waaronder België waar Visser vandaan komt, lopen nog erg achter. Vanuit het bedrijf wordt er dan ook bij de overheid gelobbyt om hier zo snel mogelijk verandering in te brengen.
Lees ook: Nederland heeft met 90.000 laadpalen absoluut gezien de koppositie in Europa
"Er moet iets gebeuren, want het model dat Elon Musk met de Tesla Superchargers introduceerde is niet de oplossing: we tanken nu niet met een Ford bij een Ford-tankstation, of een met een Lamborghini bij een Lamborghini-station. Er moeten meer algemene laadstations en laadpalen komen", stelt Visser.
Maar voor de bredere adoptie van de EV heeft de topman nog een ander, ietwat controversieel idee dat volgens hem beter zou werken dan het belastingtechnisch aantrekkelijker maken van elektrische auto’s. "In plaats van de elektrische auto te incentiveren, zouden we vanaf een bepaalde datum de vervuilende auto juist duurder moeten maken. De vervuiler bestraffen", aldus Visser. Daarmee loop je volgens hem niet tegen de problemen aan die er nu zijn met overheden die de financiële steun voor schone auto’s langzaam aan het terugtrekken zijn.
Daarnaast denkt hij dat het delen van auto's een belangrijk onderdeel van de toekomst is. "Er heerst een soort schijnheiligheid onder autofabrikanten die allemaal stoppen met de deelplatformen onder het mom dat ze niet werken. Het past simpelweg niet in het verdienmodel. Ze hebben als doel om meer auto’s te verkopen, niet om auto’s meer te laten gebruiken", zegt Visser stellig. "En dat terwijl, als je het goed aanpakt, er zeker geld mee te verdienen is."
"En er is niets beter voor het milieu om een auto, die nu voor maar 4 procent van de tijd wordt gebruikt, vaker in te zetten", aldus Visser. "Minder auto’s op de weg zijn per definitie beter voor het milieu dan meer."
Dat is dan ook iets waar Lynk & Co duidelijk op inspeelt. Met meer succes dan verwacht. "We hadden gehoopt dat 10 procent van onze abonnees hun auto zou delen na het eerste jaar, maar we zitten inmiddels al op 20 procent.” En hoewel het bedrijf daar ook een graantje van meepikt, belooft Visser dat op dat gebied de prijzen niet verhoogd zullen gaan worden.
Het past ook in het toekomstbeeld van Lynk & Co. "Wij gaan er nog steeds vanuit dat een auto bezitten logisch is, een onderdeel van je vrijheid is. Maar de jongere generatie denkt hier heel anders over", zegt Visser. "Mijn zoon bijvoorbeeld, ziet autobezit eerder als een last dan een vrijheid. Hij denkt aan de ellende van het parkeren, de extra kosten en dergelijke. Dingen die wij voor lief nemen."
Lynk & Co ziet zichzelf dan ook als uniek gepositioneerd en klaar voor de toekomst. Het is "de Netflix van het autorijden", waarmee bedoeld wordt dat men geen auto’s verkoopt, maar een dienst aanbiedt. En juist daar kan het onderscheid maken, want "mensen nemen bij ons niet alleen een dienst en een auto af, we proberen ze ook onderdeel te maken van een community. En daarvoor kan ik uren praten over het merk, maar als je een keer langskomt in een van onze clubs weet je gelijk wat ik bedoel", zegt Visser trots. "Deze locaties communiceren het beste wat we willen uitdragen en zijn."