- LVMH, ’s werelds grootste luxeconcern met merken als Louis Vuitton, Christian Dior en Moët & Chandon, heeft de omzet het afgelopen kwartaal met 3 procent zien dalen.
- Het Franse concern heeft te maken met consumenten die minder uitgeven aan luxe mode door de economische onzekerheid.
- De grootste terugval kwam uit China, waar de economie al geruime tijd in zwaar weer verkeert.
- Lees ook: Italiaanse modehuis Prada neemt concurrent Versace over voor bijna €1,3 miljard
LVMH, ’s werelds grootste luxeconcern met merken als Louis Vuitton, Christian Dior en Moët & Chandon, heeft de omzet zien dalen in het afgelopen kwartaal. Het Franse concern heeft, net als andere modehuizen, te maken met consumenten die minder uitgeven aan luxe mode door de economische onzekerheid.
De verkopen daalden met 3 procent tot 20,3 miljard euro in het eerste kwartaal, beneden de verwachtingen van marktkenners. In het vierde kwartaal groeide de omzet nog met 1 procent. De divisie mode en lederwaren, goed voor bijna de helft van de groepsomzet, zag de verkoop afgelopen kwartaal met 5 procent dalen. De grootste terugval kwam uit China, waar de economie al geruime tijd in zwaar weer verkeert.
Europese luxemerken hoopten begin dit jaar dat rijke Amerikanen voor een groeispurt zouden zorgen, nu de Chinese markt tegenvalt. Maar die verwachting staat op wankelen, nu er steeds meer zorgen zijn over een Amerikaanse recessie en importheffingen van president Donald Trump.
Belangrijke graadmeter
LVMH is het eerste Europese luxeconcern dat zijn resultaten over het eerste kwartaal bekendmaakt. Het beursgenoteerde bedrijf, geleid door miljardair Bernard Arnault, wordt algemeen beschouwd als een belangrijke graadmeter voor de sector. Dat komt doordat het een breed scala aan luxegoederen verkoopt, van Christian Dior-jassen tot Tiffany-verlovingsringen, Tag Heuer-horloges en champagnemerk Dom Pérignon.
De verkopen van de drankendivisie, waar onder meer de champagne Moët & Chandon en cognacmerk Hennessy onder vallen, gingen met 9 procent omlaag afgelopen kwartaal.