Automaker Bentley presenteerde afgelopen week op de internationale autoshow in
Genève zijn nieuwste model. De ‘EXP 9 F’ is slechts een conceptauto, maar
wel een potentieel belangrijke. Het zou het derde model kunnen zijn dat
Bentley verkoopt, naast de Continental en Mulsanne.
De verkopen van dure limousines blijven gevoelig voor economische
schommelingen. Met een eigen SUV-lijn worden de inkomsten van Bentley
stabieler volgens de Bentley-directeur Wolfgang Dürheimer, aldus zakenkrant
The Wall Street Journal. Daarbij mikt Bentley nog steeds op kopers voor wie
geld niet echt een beperking is. De instapprijzen van Bentley’s SUV’s liggen
naar verwachting op meer dan 180 duizend dollar per stuk.
Meer luxe SUV’s
Bentley is niet het enige merk dat zich right op een SUV als gezinswagen voor
de superrijken: voor oliesjeiks en miljardairsvrouwen die op stap gaan met
de kinderen. De Italiaanse fabrikant van exotische sportwagens, Lamborghini,
zal naar verwachting volgende maand in Beijing haar versie van de SUV
onthullen. Bentley en Lamborghini zijn beide onderdeel van Volkswagen.
Ook Maserati, onderdeel van het Italiaanse Fiat, verwacht volgend jaar een
luxueuze SUV, de Kubang, op de markt te brengen. Die zal waarschijnlijk meer
dan 100.000 dollar per stuk kosten. Zelfs Ferrari verbreedde vorig jaar de
eigen horizon met de bouw van een gezinswagen, de vierzits Ferrari FF.
Gezinsauto
Met de luxueuze SUV’s mikken de makers op zeer rijke klanten, die op dit
moment wat betreft Sports Utility Vehicles veroordeeld zijn tot een
voor hen lager prijssegment. Het aanbod aan weelderige gezinswagens, in
Nederland bekend als PC Hooft-tractoren, is simpelweg minimaal.
De vraag wordt gestuurd door landen met opkomende economieën als China en
Rusland. Een kleine maar snel groeiende groep miljonairs wil graag pronken
met een kostbare bolide. Maar de wagen moet wel overweg kunnen met slechte
wegen en het hele gezin kunnen vervoeren.
Daarnaast willen automakers ook blijven groeien in landen als de VS en
Duitsland. Daarom is het nodig om het aanbod te verbreden.
Terug naar de tekentafel
De stap van Bentley werd niet door iedereen goed ontvangen. De autopers in
Genève was zo kritisch op het ontwerp dat de Britse automaker er opnieuw
naar gaat kijken.
Toch ziet topman Dürheimer het niet somber in. Bentley-klanten bezitten
doorgaans meer dan acht auto's en minstens één daarvan in een SUV. Hij denkt
dat Bentley jaarlijks minimaal 3.500 SUV's kan slijten. "Denk aan de
sjeiks in het Midden-Oosten", zei hij tegen The
Wall Street Journal. "Op dit moment heeft niemand van deze klanten
de kans om een superdeluxe SUV te kopen. Die bestaat gewoon niet."
En superdeluxe is de Bentley-SUV zeker. De auto heeft een 12-cilinder motor
die 610pk levert, leren stoelen en een ingebouwde iPad voor elke passagier.
De achterklep klapt in twee delen open waardoor er een bank met openslaand
afdakje wordt gecreëerd. Ideaal voor een geïmproviseerde picknick.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl