Marketingadviesbureau Interbrand heeft eerder deze maand de ranglijst van sterkste merken van 2019 bekend gemaakt met Apple, Google en Amazon op plaatsen één, twee en drie. Maar de sterkste groei is te vinden in de luxesector, met een gemiddeld groeipercentage van 11 procent.
Om de waarde van een merk te berekenen analyseert Interbrand de financiële prestaties, het belang van een merknaam bij overnames en de concurrentiekracht ten opzichte van andere merken in dezelfde sector.
Uit de analyse blijkt dat de negen sterkste luxemerken een gezamenlijke waarde hebben van omgerekend 106 miljard euro.
Het sterkste luxemerk is Louis Vuitton met een merkwaarde van 29 miljard euro en een groei van 14 procent in het afgelopen jaar. Gucci was met een groeipercentage van 23 procent het snelst groeiende merk.
Bekijk hieronder welke negen merken op dit moment dominant zijn in de luxesector.
9. Prada
Prada heeft een merkwaarde van 4,3 miljard euro, maar is qua merkwaarde 1 procent gekrompen in het afgelopen jaar. Het modehuis staat precies op plaats 100 op de wereldranglijst van sterkste merken.
Bron: Interbrand
8. Burberry
De merkwaarde van Burberry bedraagt 4,7 miljard euro en groeide met 4 procent. Op de lijst van alle sterke merken staat het Britse modehuis op de 96e plaats.
Bron: Interbrand
7. Tiffany & Co.
Tiffany & Co. staat 94e op de algemene ranglijst met een merkwaarde van 4,8 miljard euro, maar de luxe juwelier zag haar merkwaarde wel met 5 procent dalen.
Bron: Interbrand
6. Dior
Het Franse mode- en cosmeticabedrijf Dior staat met een merkwaarde van 5,4 miljard euro op de 82e plaats van alle merken wereldwijd en kende met 16 procent een sterke groei het afgelopen jaar.
Bron: Interbrand
5. Cartier
Hoewel Cartier een plaatsje verloor op de algemene ranglijst (van 67 naar 68) is de merkwaarde van het juweliershuis toch 7 procent gestegen naar 7,4 miljard euro.
Bron: Interbrand
4. Gucci
Gucci is met een groei van 23 procent de sterkste klimmer van het afgelopen jaar en staat op de 33e plek op de wereldranglijst van sterkste merken. De merkwaarde van het Italiaanse modebedrijf bedraagt 14,4 miljard euro.
Bron: Interbrand
3. Hermès
Het in Parijs gevestigde modehuis Hermès bezet met een merkwaarde van 16,1 miljard euro de 28e plek op de ranglijst van alle merken. Hermès kende het afgelopen jaar een groei van 9 procent.
Bron: Interbrand
2. Chanel
Chanel maakte een groei van 11 procent door en is nummer 22 op de algemene ranglijst van sterke merken. Het Franse bedrijf dat haute couture, sieraden, parfum en cosmetica verkoopt, heeft een merkwaarde van 20 miljard euro.
Bron: Interbrand
1. Louis Vuitton
Louis Vuitton heeft een merkwaarde van 29 miljard euro en groeide afgelopen jaar met 14 procent. Daarmee is het koffer-, handtassen- en kledingmerk met afstand het meest waardevolle luxemerk van 2019 en staat het op de 17e plek bij de sterkste merken ter wereld.
Bron: Interbrand