De Franse producent van luxeartikelen LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) heeft zijn winst en omzet vorig jaar met 16 procent weten op te voeren.

Het concern zag de verkopen van tassen, koffers, luchtjes,horloges, cognac en champagne allemaal aantrekken en voorziet dit jaar een verdere groei.

LVMH meldde dinsdag een omzet van 35,7 miljard euro over 2015. Dat was 5 miljard euro meer dan een jaar eerder. De operationele winst ging met 900 miljoen euro omhoog, naar 6,6 miljard euro.

De groei van 16 procent werd mede geholpen door gunstige wisselkoerseffecten. Op eigen kracht nam de omzet met 6 procent toe. De horloges en juwelen van het concern deden het volgens deze maatstaf het beste, met een plus van 8 procent. De met 2014 vergelijkbare verkopen van wijn en dranken namen met 6 procent toe, die van parfums en cosmetica met 7 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl