Een belang van 45 procent in het Belgische Brussels Airlines en de optie het
bedrijf volledig in te lijven in 2011. Het is slechts een klein voorbeeld
van de expansiedrang van Lufthansa. Het bedrijf aast bovendien op het
staatsbelang van 43 procent in het Oostenrijkse Austrian Airlines, waar ook
Air France-KLM haar pijlen op heeft gericht.

Vergeleken met het Nederlands-Franse fusiebedrijf is Lufhansa actiever
op overnamepad. Zo zal de Scandinavische SAS Group naar verwachting een
dochter worden van de Duitse luchtvaartmaatschappij. Daarnaast wil Lufthansa
haar belang van 30 procent in de Britse carrier BMI, volgend jaar uitbreiden
naar een meerderheidsbelang. En alsof dat allemaal niet genoeg is, is de
kans nog steeds aanwezig dat uiteindelijk Lufthansa Alitalia deels of
helemaal koopt.

Als al deze overnames doorgaan, mag Lufthansa zich de grootste
luchtvaartmaatschappij van de wereld noemen. Een vloot met 1.100 vliegtuigen
en een jaaromzet van 41 miljard euro liegen er ook niet om. Zo zou het
totaalplaatje voor Lufthansa er uiteindelijk uit komen te zien.

Momenteel heeft Lufthansa 348 toestellen op stal en een jaaromzet van 22,4
miljard euro. Air France-KLM realiseerde afgelopen boekjaar een omzet van 24
miljard euro met 606 vliegtuigen. Op de derde plek staat vooralsnog British
Airways, met 245 vliegtuigen en een omzet op jaarbasis van 11 miljard euro.

De financiering van al deze overnames lijkt voor Lufthansa geen
probleem. De carrier heeft een flinke oorlogskas. Een belangrijkere vraag
zou zijn, hoe het Duitse luchtvaartbedrijf al deze overnames denkt te kunnen
integreren.

Zelfs met de helft van de aankopen staat het bedrijf een flinke reorganisatie
en integratie te wachten. Want als Lufthansa begint uit te dijen kan het
niet meer gerund worden zoals dat de voorgaande jaren is gebeurd. De malaise
in de luchtvaartsector is daar mede debet aan.

De vraag is of deze overgenomen bedrijven onder de vlag van Lufthansa
zullen vliegen, of dat ze hun eigen naam en bestuur aanhouden. De Zwitserse
dochter Swiss vliegt momenteel onder eigen naam en functioneert nog steeds
onder het eigen bestuur. Dit maakt het ook voor dochterondernemingen
makkelijker te beslissen over de eigen vloot en bezittingen.

De bestuursvoorzitter van Lufthansa maakte in het verleden al duidelijk dat de
meest winstgevende onderdelen van het bedrijf de meeste autonomie en de
daarbij behorende activiteiten krijgt. Zo heeft de Zwitserse
luchtvaartmaatschappij het aantal langeafstandsvluchten sterker dan verwacht
uitgebreid.

Het voordeel van een beperkte integratie, is dat de overgenomen
bedrijven deels hun autonomie behouden, wat politici en vakbonden gunstig
kan stemmen. Elk land wil namelijk wel zijn eigen luchtvaartmaatschappij.
Daarnaast neemt een eigen bestuur het moederbedrijf veel toezicht en werk
uit handen. Een voordeel van een intensieve integratie daarentegen, is de
kostenbesparing.

Hoe dan ook moet er sprake zijn van toezicht, want met al deze overnames
krijgt Lufthansa acht Europese hubs onder controle. Namelijk Frankfurt,
München, Zürich, Wenen, Kopenhagen, Brussel, Londen en -bij overname van
Alitalia- Rome en/of Milaan.

Vanuit deze hubs is een groot deel van Europa gedekt en breidt
Lufthansa zijn verbinding richting Afrika uit. De dominante positie van
Lufthansa op de Europese markt zal niemand zijn ontgaan en ook
toezichthouders zullen zich hier in geval van overname over buigen.

Nu de aankoop van Brussels Airlines achter de rug is, kijkt Lufthansa uit naar
de eerstvolgende overnames, namelijk Austrian Airlines, SAS en Alitalia.

Maar ook Air France-KLM en de Russische carrier S7 Airlines azen op
Austrian. De grootste kanshebber is vooralsnog S7, omdat die luchtvaarder
bereid is een flink klap geld neer te leggen voor de Weense hub. De overname
biedt S7 namelijk toegang tot Centraal- en Zuid-Europa. Tevens zou deze
bereikbaarheid S7 aantrekkelijker maken als partner voor de Star Alliance.
Bij die alliantie ontbreekt namelijk nog een Russische deelnemer.

Air France-KLM zal de strijd om Wenen niet zo makkelijk opgeven. Want als het
bedrijf een dominantere positie wil innemen in Oost-Europa, moet het minder
afhankelijk zijn van de Tsjechische alliantiepartner CSA Airlines. En met
een Weense hub gaat AF-KLM direct de concurrentie aan met een aantal
belangrijke routes van Lufthansa.

De partijen hebben tot 21 oktober de tijd biedingen op Austrian Airlines in te
dienen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl