- John Murphy, analist bij Bank of America, zegt dat Lucid Motors de volgende Tesla of Ferrari kan worden.
- Volgens Murphy is Lucid een van de meest kansrijke startups op de markt voor elektrische auto’s.
- Lucid Group ging eerder dit jaar naar de beurs via een SPAC-constructie. Ook gaat het bedrijf van start met de Lucid Air, een rivaal van de Tesla Model S.
Lucid Motors kan een serieuze rivaal worden van Tesla op de markt voor elektrische auto’s. Dat stelt John Murphy, analist bij Bank of America, in een nieuw onderzoeksrapport.
Murphy denkt dat Lucid een serieuze bedreiging kan vormen voor andere spelers zoals Tesla en Rivian, maar ook een potentiële uitdager is van klassieke autofabrikanten zoals Ford en General Motors op de markt van elektrische auto’s. Hij spreekt van een van de “meest kansrijke startups onder de makers van elektrische auto’s.”
De analist van Bank of America schrijft in een rapport dat Lucid veel sterke punten heeft. Murphy noemt daarbij de innovatieve technologie, een aantrekkelijk product, een interessant merk, een nieuwe aanpak van de fabricage en een sterk management team.
Lucid Air is indrukwekkend
Murphy gaat in het rapport dieper in op de Lucid Air, het model dat eerder deze maand officieel werd geïntroduceerd. De elektrische auto heeft een vanafprijs van 77.400 dollar (65.488 euro).
De Amerikaanse Autoweek liet weten dat de premiumversie van de sedan, de Lucid Air Dream, verder komt op een volle acculading dan de fabrikant aanvankelijk dacht. Lucid gaf een rijbereik van 765 kilometer op, maar zegt nu dat de auto maximaal 837 kilometer op een volle accu kan afleggen.
De Lucid Air Dream komt eind dit jaar op de markt in de Verenigde Staten en is al uitverkocht. Dit model heeft een prijskaartje van 169.000 dollar (143.000 euro). Daarmee zit de auto tussen de aanschafprijs van een nieuwe Tesla Model S Plaid (vanafprijs 129.990 euro) en een nieuwe Ferrari die al snel meer dan tweeënhalve ton kost.
Een dag voordat Murphy met zijn rapport naar buiten kwam, liet Adam Jonas, analist bij Morgan Stanley, weten dat Lucid een "super premium" fabrikant is, maar dat de concurrentie op de markt voor elektrische auto's wellicht te groot is voor de startup. Volgens Jonas loopt Lucid "een hoger uitvoeringsrisico dat van invloed is op het risico/rendement voor beleggers."
Waarde van Lucid Motors
Murphy is echter niet de enige die positief is over het aandeel Lucid. Analisten van CFRA en Citi zien ook groeipotentie.
Waar analist Jonas van Morgan Stanley een koersdoel van 12 dollar hanteert, denkt Murphy van Bank of America dat een aandeel Lucid 30 dollar waard kan worden. Op het moment van schrijven is de waarde van het aandeel net geen 20 dollar.
Analist Murphy zegt dat hij een positieve kijk heeft op Lucid Motors, uitgaande van een bedrijfswaarde die drie keer de omzet bedraagt en 37 keer de operationele winst voor amortisatie en afschrijving (ebitda) in 2025.
Bij vaststellen van de waarde van een bedrijf op basis van een factor die gerelateerd is aan de omzet of de winst (multiple) wordt er gekeken naar branchegenoten waar ook financiële gegevens van bekend zijn. Er wordt hierbij uitgegaan van ongeveer vergelijkbare prestaties tussen de bedrijven en er worden branchespecifieke vuistregels toegepast.
Lucid Motors ging eerder dit jaar naar de beurs via een reeds bestaand beursvehikel (SPAC) en heeft een actuele marktwaarde van iets meer dan 32 miljard dollar.
SPAC’s zijn ‘lege’ beursnoteringen waar beleggers geld in stoppen. De zak geld wordt vervolgens gebruikt om een of meerdere overnames te doen om de lege beurshuls te vullen met echte ondernemingen.