- De Amerikaanse startup voor elektrische auto’s Lucid Motors zette afgelopen jaar alles op alles om de productie op te schalen.
- Het relatief jonge bedrijf begint stappen te maken, maar heeft nog een lange weg te gaan.
- Als Lucid Motors een speler van betekenis wil worden, moet het bedrijf een aantal uitdagingen overwinnen.
- Lees ook: We maakten kennis met de Lucid Air Grand Touring in Hilversum: hij is kleiner dan je denkt
ANALYSE – Veel startups voor elektrische auto’s die in de afgelopen jaren via grote deals op de beurs terechtkwamen, hadden het niet makkelijk in 2022. De gehele autobranche kampte met verschillende uitdagingen, zoals bijvoorbeeld haperingen in de toeleveringsketen, problemen bij het opstarten van de productie en de beschikbaarheid van voldoende kapitaal voor de financiering van lopende uitgaven.
Lucid Motors was geen uitzondering. De maker van elektrische auto’s is een van de weinige veelbelovende startups die vooruitgang boeken in hun race om de wereld van de elektrische auto te domineren. Maar dat betekent niet dat het bedrijf gevrijwaard is van de vele problemen die de auto-industrie raken.
Toen Lucid Motors eind 2021 met de productie van zijn topmodel begon, probeerde het dit proces onder de knie te krijgen. Dat ging niet zonder slag of stoot, want bronnen zeggen dat Lucid te maken kreeg met problemen met leveranciers, problemen met de kwaliteitscontrole en werkweken van 100 uur.
Naarmate het productietempo omhoog ging, moest het bedrijf zijn benadering van de logistiek heroverwegen. Het nam die taken in eigen beheer en begon te schuiven in het management.
Sindsdien heeft Lucid te maken met een aantal softwareproblemen en heeft het zijn productieramingen verlaagd.
Als gevolg is het aandeel Lucid sinds de beursgang flink gedaald, net als dat van veel andere nieuwkomers op de markt voor elektrische auto's. Van de introductieprijs is in Lucid's geval nog ongeveer een vijfde over.
De startup heeft nog altijd veel te bieden: Lucid behoort tot best gefinancierde startups voor elektrische auto's. Verder heeft het topmodel, de Lucid Air, een belangrijk record op het gebied van actieradius op z'n naam staan, volgens de Amerikaanse toezichthouder EPA die de actieradius van nieuwe elektrische auto's vaststelt.
Maar het streven om Tesla te verslaan staat of valt met het vermogen van Lucid om zijn productieproces op orde te krijgen en uitdagingen te omzeilen die het bedrijf van Elon Musk veel problemen hebben bezorgd.
Hieronder gaan we dieper in op de kansen en risico's voor Lucid Motors.
Een hoogwaardige productie opzetten is lastig
Hoewel Lucid een sterke speler is in de wereld van elektrische auto's, staan veel uitdagingen - zowel specifiek voor het bedrijf als voor de hele sector - het succes op lange termijn in de weg.
Problemen met de toeleveringsketen hebben de productie van grote autofabrikanten over de hele wereld geraakt. Lucid heeft moeite om relaties op te bouwen met leveranciers die niet noodzakelijk in zee willen gaan met een risicovolle startup.
Een adequate kwaliteitscontrole is van vitaal belang voor elk startup die Tesla probeert te overtreffen. Het is geen gemakkelijke taak om een sterrenteam samen te stellen, gloednieuwe productieprocessen op te starten en de meest efficiënte elektrische auto ter wereld af te leveren.
Ook de software moet goed werken
Het duurde enkele maanden voordat Lucid zijn productie onder controle had. Dat vereiste een grote logistieke herziening en een reorganisatie van het management.
Maar vlak voordat 2022 eindigde, werd het bedrijf geconfronteerd met andere uitdagingen. Zo leverde het minder voertuigen dan het gebouwd had, en kreeg het te maken met een toenemend aantal softwarefouten. Dit alles terwijl het bedrijf zijn best deed om zoveel mogelijk auto's voor het einde van het jaar bij klanten af te leveren.
CEO Peter Rawlinson wil Tesla verslaan
Aan het roer van Lucid staat Peter Rawlinson, voormalig hoofdingenieur van de Model S van Tesla. Hij verliet Tesla na drie jaar omdat hij gefrustreerd raakte en zich beperkt voelde in zijn werk.
Rawlinson is opgeleid tot werktuigbouwkundig ingenieur. Hij kwam in 2013 bij Lucid als hoofd technologie en werd in 2019 topman van het bedrijf. Hij is vastbesloten om leider te worden in dezelfde markt waar startups als Nikola, Lordstown en Faraday Future ten onder gingen.
Bronnen vertelden Insider dat Rawlinson vooral Tesla wil verslaan en zijn oude baas wil overtreffen. Hij zei dat hij de "beste auto ter wereld" wil bouwen.
Lucid wordt gezien als veelbelovende uitdager
Het bedrijf debuteerde met de Lucid Air. Het topmodel is de meer dan 2 ton kostende Dream Edition, die een actieradius van tot wel 883 kilometer heeft.
Lucid Motors begon in de herfst van 2021 met de productie van de Lucid Air. Ondertussen heeft de autofabrikant meerdere varianten van de Air in productie en werkt het aan een SUV, de Gravity.
Bronnen vertelden Insider dat de Air alles moet zijn wat Tesla's Model S niet is: hij heeft een actieradius die bijna 200 kilometer groter is en een andere kijk op een minimalistisch interieur. Daardoor vinden velen het voertuig - en het bedrijf - een indrukwekkende mededinger.
Maar een deel van die prestaties werd overschaduwd door software-uitdagingen die het bedrijf nog niet overtuigend heeft aangepakt. Wel brengt het regelmatig software-updates uit.
Beleggers en experts uit de auto-industrie zijn over het algemeen positief over het bedrijf. Ze zeggen dat Lucid een duurzame onderneming is. Ook zou het een goede plek voor beginnende ondernemers en ingenieurs zijn.
Maar het is belangrijk om een oogje te houden op de financiën van het bedrijf. Vooral nu het een kostbare uitbreiding ondergaat. Experts zijn ook geïnteresseerd of Lucid in staat is de productie verder op te schalen.