- Tesla krijgt eind dit jaar serieuze concurrentie van Lucid Motors, opgericht door de voormalige hoofdingenieur van de Tesla Model S.
- De Lucid Air wordt waarschijnlijk meteen de belangrijkste concurrent van de Model S.
- Business Insider vergelijkt de twee modellen op prijs, bereik, performance en interieur.
Klassieke autofabrikanten hebben de achtervolging ingezet op Tesla. Maar vergeet de ambitieuze startups niet die ook een stukje willen veroveren van de snel groeiende markt voor elektrische auto’s.
Voormalig hoofdontwerper Peter Rawlinson van Tesla richtte Lucid Motors op en brengt binnenkort zijn eerste auto op de markt: de Air.
Met zijn goede prestaties, grote bereik, mooie ontwerp en een interieur vol techsnufjes heeft de Lucid Air het nodige in huis om zich met Tesla te meten.
Het duurste model, de Air Dream, komt eind dit jaar op de markt en wordt later gevolgd door goedkopere Air-modellen.
Hieronder bespreken we de overeenkomsten en verschillen tussen de Lucid Air en Tesla Model S.
Bereik
De actieradius is voor veel potentiële kopers van een elektrische auto de belangrijkste overweging en op dat gebied heeft Lucid sterke papieren.
De Tesla Model S Long Range is op dit moment de elektrische auto met de grootste actieradius: 651 kilometer volgens de Amerikaanse toezichthouder EPA.
Lucid Motors claimt dat de Air Dream een bereik heeft van meer dan 800 kilometer. Dat is fors meer dan Tesla en andere fabrikanten bieden.
En het lijkt geen bluf te zijn, want de Air Grand Touring heeft volgens de officiële EPA-meting een actieradius van 832 kilometer. Lucid zegt dat het basismodel van de Air Pure een bereik van 653 kilometer zal krijgen.
Prijs
Lucid neemt de aanpak van Tesla over door te beginnen met een duur topmodel en dan langzaam af te dalen naar meer betaalbare modellen.
De Air Dream is in de voorverkoop al uitverkocht tegen een prijs van 169.000 dollar in de Verenigde Staten. Ter vergelijking: het snelste en beste model van Tesla, de Model S, heeft een vanafprijs van 130.000 dollar.
De basisprijs van een Lucid Air zal 77.400 dollar in de Verenigde Staten worden, terwijl Model S momenteel 89.990 dollar kost.
En er komen nog twee Air-modellen op de markt: een Touring-versie van 95.000 dollar en een Grand Touring-model van 139.000 dollar.
Prestaties
De sportiefste Air zal de Dream Performance zijn, die 1.111 pk belooft en in 2,5 seconden optrekt van 0 naar 100 kilometer per uur. De Dream Range zag slechts 933 pk hebben en in 2,7 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur optrekken.
De beide Dream-modellen zijn ongelooflijk snel en krachtig. Maar ze presteren niet beter dan Model S Plaid van Tesla, die met 1.020 pk in ongeveer 2 seconden op kan trekken van 0 naar 100 kilometer per uur. Het basismodel Model S Long Range is zeker ook geen lachertje en trekt in 3,1 seconden op naar 100 kilometer per uur.
Ook de rest van de Air-modellen heeft volgens Lucid Motors de nodige pk's, maar minder dan de topmodellen: 480 pk voor de Pure, 620 pk voor de Touring en 800 pk voor de Grand Touring. Alle Airs zullen zijn uitgerust met all-wheel drive, net als alle Model S-auto's.
Interieur
De Air en Model S hebben allebei minimalistische interieurs vol met schermen. Maar Lucid heeft voor een iets andere aanpak gekozen.
De Tesla Model S was pionier met een enorm scherm in de auto en heeft een gigantische centraal touchscreen waarmee de meeste aspecten van de auto bediend kunnen worden. Er is ook een kleiner scherm voor de bestuurder en een touchscreen bij de stoel daarnaast voor meerijdende passagiers.
De Air heeft een gebogen scherm van 35 inch voor de bestuurder en een kleiner touchscreen bij het midden van het dashboard. The Air heeft ook een paar fysieke bedieningsknoppen voor de temperatuur in de auto.
Lees meer over elektrische auto's:
- Deze 4 Chinese makers van elektrische auto’s leggen Tesla het vuur aan de schenen in China, aldus experts
- Dit weten we over de 25.000 dollar kostende Tesla Model 2 die in 2023 komt
- Mercedes-Benz wil vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s produceren en acht eigen gigafabrieken bouwen
- 5 vragen over de Amerikaanse startup Canoo, waarvoor VDL Nedcar vanaf eind volgend jaar elektrische auto’s gaat bouwen
[activecampaign form=34]