- Lucid Motors opende op 15 december de eerste Nederlandse showroom in Hilversum.
- De Amerikaanse fabrikant wordt vaak aangehaald als de ‘Tesla-killer’, omdat de Lucid Air veel weg zou hebben van de Model S en de CEO van het bedrijf bij Tesla vandaan komt.
- We mochten kennismaken met de Lucid Air Grand Touring Performance, en werden op onverwachte punten verrast.
- Lees ook: Uitdager Lucid Motors komt met een nieuwe elektrische auto die 19 kilometer verder komt dan een Tesla Model S en ongeveer €12.000 goedkoper is
Lucid Motors, de Amerikaanse autofabrikant die vaak als ‘Tesla-killer’ wordt aangehaald, opende op 15 december de eerste Nederlandse showroom in Hilversum. Business Insider kreeg de kans om uitgebreid kennis te maken met de Lucid Air en natuurlijk het merk erachter.
Ook mochten we de auto in het Nederlandse verkeer ervaren en werden we, ondanks het natte weer, getrakteerd op de belachelijk snelle sprinttijd.
Vanuit stilstand zit de auto in 2,7 seconden op 100 kilometer per uur. Hoewel dat natuurlijk leuk was, verraste de Lucid Air Grand Touring Performance op heel andere vlakken dan verwacht.
Overigens wordt de Lucid Air niet alleen vanwege z’n optreksnelheid vaak vergeleken met de Tesla Model S. Topman Peter Rawlinson en diverse andere medewerkers van Lucid Motors zijn afkomstig van het bedrijf van Elon Musk.
Of het label 'Tesla-killer' terecht is, kun je zelf bepalen aan de hand van onderstaande slideshow.
Bekijk de Lucid Air Grand Touring in Hilversum
Bekijk de Lucid Air Grand Touring in Hilversum
-
Lucid nodigde Business Insider uit om bij de opening van de eerste Nederlandse showroom in Hilversum eens kennis te maken met de Lucid Air Grand Touring.
Foto: Lucid Motors
-
De eerste vraag was dan ook: waarom in godsnaam in Hilversum en niet een van de grote steden?
Daniël Davey, hoofd sales van Europa bij Lucid, vertelde dat het een heel bewuste keuze is. De locatie heeft ruimte en straalt rust uit. Hier kan er tijd voor de klant genomen worden. Ook leent de directe omgeving zich beter voor proefritten dan bijvoorbeeld de PC Hooftstraat.
Foto: Lucid Motors
-
De showroom bevindt zich namelijk aan de rand van Hilversum. Een ritje door de bosrijke en rustige omgeving ernaast, zorgt ervoor dat de klant beter kennis kan maken met de kwaliteiten van de auto. Dat laatste trekt volgens Davey iedereen over de streep om een Lucid te kopen.
Helaas mochten we er zelf niet achterkomen, want de pers mocht alleen meerijden, niet zelf rijden. De demo-auto’s hadden nog verouderde Amerikaanse software geïnstalleerd. De proefrit werd ons later beloofd.
Foto: Lucid Motors
-
De eerste indruk van de auto zette gelijk de toon voor de hele kennismaking. Niet alleen is de Lucid Air in het echt veel kleiner dan hij op foto’s en video’s lijkt, hij is ook beter in proportie. Davey legt uit dat de Air kleiner is dan een Tesla Model S en ongeveer hetzelfde formaat heeft als een BMW 5 Serie. Daarbij komt dat er in het interieur evenveel ruimte is als in een 7 Serie.
Foto: Lucid Motors
-
Die zee van ruimte ontstaat doordat de elektrische aandrijving de mogelijkheid geeft om de wielen verder naar de voor- en achterkant van de auto te verplaatsen. Hierdoor is er dus meer bruikbare ruimte tussen de voor- en achteras voor inzittenden.
Foto: Lucid Motors
-
Daarbij komt ook nog eens dat alle technologie tussen de vier wielen door eigen teams bij Lucid is ontworpen. De elektromotor is bijvoorbeeld ongeveer een derde kleiner dan vergelijkbare motoren, omdat ze bij Lucid bedachten dat de koppeling ook in de motor verwerkt kon worden. Er was dus geen behoefte meer aan een externe koppeling.
Ook de laadtechnologie en de batterijen zijn zelf ontworpen door Lucid, waardoor ze als enige ter wereld met 22 kW op wisselstroom kunnen laden, en tot wel 300 kW bij een snellader.
Foto: Lucid Motors
-
De grote actieradius van de Lucid Air (meer dan 1.000 kilometer voor de Dream Edition) komt dus niet alleen door het plaatsen van een groot accupakket. Het totale plaatje, waaronder de eigen ontworpen techniek, software en de aerodynamica van de auto spelen hierin een rol.
Foto: Lucid Motors
-
Nog even kort over die Dream Edition, het absolute topmodel van de Lucid Air. Die is in Amerika al uitverkocht, en op papier in Nederland ook. Davey laat weten dat er op dit moment een wachtlijst wordt gehanteerd voor Europese klanten.
Die wachtlijst is er niet voor het geval kopers toch afzien van hun Dream Edition en er dus eentje vrijkomt voor een ander. Hij is er omdat de autofabrikant nog niet precies weet hoeveel topmodellen het voor de Europese markt gaat maken.
Foto: Lucid Motors
-
Ook opvallend aan de Lucid is het lijnenspel dat over de portieren loopt. Het zijn er drie: die onder de ramen, de ‘concave’ – oftewel de holling onderaan de deuren – en de lijn vlak boven de grond.
Die holling is volgens Davey enorm lastig om te fabriceren. Waarom er dan toch voor gekozen is? Omdat, en dat zie je goed op deze afbeelding, juist deze lijn ervoor zorgt dat het lijkt alsof de Air meerdere kleurgradaties heeft, terwijl hij toch echt in slechts één kleur wordt gespoten.
Foto: Lucid Motors
-
En hetzelfde geldt voor de grote zilverkleurige lijn die langs de bovenkant van de portieren loopt. Volgens Davey is dit een van de lastigst te produceren onderdelen van de auto. Maar Lucid koos er toch voor om het op de auto te laten, omdat het er “gewoon cool” uitziet.
Foto: Lucid Motors
-
En hoewel de auto er dus in het echt beter uitziet dan op foto’s en video’s, weten ze ook bij Lucid dat alleen looks niet verkopen. Ook de eigen technologie zal op papier de klant niet overtuigen om een ton of meer over te maken naar een relatief onbekend merk.
Daarvoor moet de ervaring van de auto ook geweldig zijn. Iets wat ze bij Lucid ‘Heart & Mind’ noemen. Zowel het gevoel als de rationele overwegingen moeten kloppen.
Foto: Lucid Motors
-
En daarvoor zet het volgens eigen zeggen niet alleen de best rijdende elektrische auto ter wereld neer, maar ook een die zich qua luxe kan meten met bijvoorbeeld een Bentley.
Foto: Lucid Motors
-
Die ambitie komt terug in het mooi afgewerkte interieur. Zo zijn de stoelen omwikkeld in hetzelfde leer dat je in een Aston Martin vindt. Lucid gebruikt namelijk dezelfde leverancier en dezelfde kwaliteit.
Iets wat je waarschijnlijk niet snel opvalt, is dat het interieur uit twee verschillende tinten bestaat. En daarmee bedoelen we niet simpelweg de twee kleuren leer op de bekleding, maar de kleurverschillen tussen de gehele voorkant en de achterkant.
Foto: Lucid Motors
-
Het hele interieur rond de mensen die achterin plaatsnemen is namelijk veel lichter dan de mensen die voorin zitten. Het idee hierachter is dat lichtere kleuren een luxere en rustigere ervaring geven. De mensen achterin kunnen zich dus rustig en comfortabel laten vervoeren.
Voorin is gekozen voor een donkere omgeving, omdat dit het gevoel van sportiviteit en de focus op het autorijden zou vergroten.
Foto: Lucid Motors
-
Die nadruk op de rij-ervaring wordt verder versterkt door een op een straaljager geïnspireerde cockpit bestaande uit vier losse schermen met een minimalistische interface. Het moet immers niet teveel afleiden van wat er op de weg gebeurt.
Foto: Lucid Motors
-
Rechts van het instrumentarium vinden we de aansturing voor alle media. De interface is ontwikkeld door een ex-designer van Apple en kan desgewenst weggeklikt worden. Wederom om afleiding te verminderen.
Foto: Lucid Motors
-
Links van het stuur vinden we de reguliere veelgebruikte dingen, zoals de verlichting.
Foto: Lucid Motors
-
Op de middenconsole bevindt zich een groter touchscreen, waarmee onder andere de instellingen van de auto aangepast kunnen worden.
Zoals je ziet, zijn er maar drie rijmodi te kiezen. Hierbij kan er niet tot op detail gekozen worden voor afstelling van bijvoorbeeld de vering, de zwaarte van het sturen of de reactie van het gaspedaal. Lucid bepaalt hoe de auto het beste rijdt in elke modus, en raadt aan om Sprint niet veel te gebruiken. “Dan wordt de auto echt losgelaten en moet je goed weten wat je doet”, aldus Davey.
Dit grote scherm kan overigens wegklappen om, wederom, afleiding te beperken. Gelukkig kan de airco nog gewoon bediend worden met de fysieke knoppen boven het scherm. “Sommige dingen moeten gewoon simpel blijven”, legt Davey uit.
Foto: Lucid Motors
-
Ook het oog voor detail is in het interieur niet achterwege gelaten. Die beer op de stoel is een verwijzing naar de beer op de vlag van Californië, de Amerikaanse staat waar Lucid gevestigd is. In totaal zijn er 13 beren in het interieur verwerkt.
Wij hebben ze nog niet allemaal ontdekt.
Foto: Lucid Motors
-
Ook de inspiratie voor de kleuren van het interieur komen uit de VS. Deze kleurcombinatie is bijvoorbeeld geïnspireerd op de Mojavewoestijn.
Als je bij de configuratie van jouw Lucid de kleurcombinatie ‘Utah’ tegenkomt, weet dan dat de ontwerper op het idee voor deze kleuren kwam tijdens een nachtje aan de rand van Utah Lake. Volgens Davey vond ze de zonsondergang over het meer zo mooi dat ze de kleuren ervan heeft gebruikt voor het interieur van de Air.
Foto: Lucid Motors
-
Zie je die ventilatiegaten in de motorkap? Die zitten er niet om de motor te koelen, maar om de koplampen te koelen. Ja, koplampen moeten gekoeld worden, maar Lucid doet dit op een speciale manier.
In de bumper zitten luchtgaten die koele lucht naar de achterkant van de lampen leiden. Daar wordt het in een vortex rond de lampen gestuurd, wat de efficiëntie van de koeling aanzienlijk verbeterd, waarna de lucht via het gat in de motorkap weer naar buiten gestuurd wordt.
Deze lucht gaat richting de zijspiegels van de Air. Deze zijn op hun beurt weer zo gevormd dat ze die lucht kunnen gebruiken om hun luchtweerstand te minimaliseren.
Waar andere fabrikanten kiezen voor dure camera’s en schermen om de aerodynamica van de auto te verbeteren, gebruikt Lucid dus de koelingslucht die anders verloren zou gaan om de efficiëntie van de auto verder te verbeteren. Wat het precieze effect hiervan is op de actieradius kan Davey helaas niet zeggen.
Foto: Lucid Motors
-
En ja, de gigantische 21-inch velgen zijn ook speciaal ontworpen om de aerodynamica van de auto te optimaliseren.
Foto: Lucid Motors
-
De achterklep klapt bijna in zijn geheel omhoog. Waarom? Omdat je zo het beste en het makkelijkst de volledige ruimte kunt benutten. Geen gedoe met ongebruikte hoekjes en gaten, gewoon een gigantisch open gedeelte om je koffers in te schuiven.
Foto: Lucid Motors
-
Zelfs de frunk, of de opbergruimte onder de motorkap, is speciaal bij de Lucid Air. Voor het design en het productieproces won de automaker enkele prijzen.
Foto: Lucid Motors
-
De locatie in Hilversum is speciaal, want het doet ook dienst als het eerste Europese servicecenter van het merk.
Dat betekent niet dat je met je nieuwe Lucid voor onderhoud altijd naar Hilversum moet rijden. Er zijn namelijk nog meer bedrijven die onder licentie service aan de auto’s mogen verlenen.
Hilversum zal ook gebruikt worden voor het testen van nieuwe dingen en de doorontwikkeling van de auto’s.
Foto: Lucid Motors