Luchtvaartmaatschappijen vliegen met tonnen aan onnodige brandstof de wereld over, omdat ze geen kerosine willen kopen in landen waar de prijzen hoger liggen. Maar volgens de BBC zijn de besparingen die dat oplevert minimaal.
Door meer kerosine mee te nemen worden vliegtuigen zwaarder en neemt ook de CO2-uitstoot toe. Het resultaat zijn tienduizenden tonnen aan CO2 in de atmosfeer die vermeden kunnen worden als vliegtuigen regelmatiger bijtanken. Het BBC-programma “Panorama” meldt dat er ook extra brandstof meegenomen wordt als de besparingen uiterst klein zijn, soms nog geen 50 euro voor een heel vliegtuig.
Het onderzoek van de BBC richtte zich vooral op British Airways dat in 2018 in totaal 18.000 ton extra CO2 heeft uitgestoten vanwege de gewoonte extra kerosine mee te nemen. Zo werd er op een vlucht naar Italië bijna 3 ton aan extra brandstof meegenomen en dat zorgde voor 600 kilo aan extra CO2-uitstoot, terwijl het maar 46 euro voordeel opleverde.
British Airways zegt tegen de BBC dat andere luchtvaartmaatschappijen precies hetzelfde doen. De omroep zegt bewijs te hebben dat ook easyJet extra kerosine meeneemt.
CEO Willie Walsh van het moederbedrijf van British Airways, The International Airlines Group, kondigde in antwoord op het BBC-verhaal aan de praktijk te gaan onderzoeken, meldt The Guardian.
"We nemen nu nog steeds extra kerosine mee. Maar we gaan daar goed naar kijken en vragen onszelf af of het wel duurzaam is en of de gevolgen voor het milieu mee moeten gaan wegen. De besparingen nodigen ons uit om extra brandstof mee te nemen, maar dat is misschien de verkeerde aanpak."
De Europese luchtverkeersleider Eurocontrol schatte in een in juni verschenen rapport dat Europese luchtvaartmaatschappijen op jaarbasis 265 miljoen euro besparen door de praktijken en dat daardoor 900.000 ton extra CO2 wordt uitgestoten.
British Airways zegt tegen de BBC dat het een hele normale praktijk is voor luchtvaartmaatschappijen en dat het zelf vooral extra kerosine meeneemt op korte vluchten omdat er "aanzienlijke prijsverschillen zijn tussen Europese luchthavens". De Britse luchtvaartmaatschappij wijst er ook op dat hun extra CO2-uitstoot 2 procent bedraagt van de uitstoot van alle Europese luchtvaartmaatschappijen die met extra kerosine rondvliegen gezamenlijk.