• Het coronajaar 2020 werd gekenmerkt door gedwongen sluitingen in de luchtvaartsector als gevolg van thuisblijvende reizigers.
  • Met name regionale vliegmaatschappijen werden de dupe van de lage reizigersaantallen.
  • Toch was de coronapandemie niet voor alles verantwoordelijk. Wegens oplopende verliezen gingen een aantal bekende vliegmaatschappijen in de eerste twee maanden van het jaar al kopje onder.

Hoewel er elk jaar wel een paar luchtvaartmaatschappijen failliet gaan, spande 2020 de kroon door de coronapandemie.

Een verrassende aankondiging in februari zette de toon voor de rest van het jaar: het door Qatar Airways gesteunde Air Italy ging bankroet. En dat nog voor de wereldwijde lockdowns die vliegmaatschappijen massaal aan de grond hielden.

Enkele maanden later was de vernietigende kracht van de microscopisch kleine boosdoener voor de luchtvaartindustrie doorgedrongen. Met name kleinere, regionale vliegmaatschappijen hielden op te bestaan door de ongekende daling van het aantal reizigers, een ontwikkeling die nog steeds aanhoudt.

Luchtvaartblog CrankyFlyer onthult in hun jaarlijkse bijdrage ‘Airlines we lost‘ hoeveel vliegmaatschappijen vorig jaar het onderspit hebben gedolven. Bekijk hier ons overzicht van de opmerkelijkste luchtvaartbedrijven waar we in 2020 afscheid van moesten nemen:

Deze 19 vliegmaatschappijen hielden er in 2020 mee op


LEES OOK: Dit zijn de 20 veiligste vliegmaatschappijen ter wereld – KLM zit er opnieuw bij