- Het coronajaar 2020 werd gekenmerkt door gedwongen sluitingen in de luchtvaartsector als gevolg van thuisblijvende reizigers.
- Met name regionale vliegmaatschappijen werden de dupe van de lage reizigersaantallen.
- Toch was de coronapandemie niet voor alles verantwoordelijk. Wegens oplopende verliezen gingen een aantal bekende vliegmaatschappijen in de eerste twee maanden van het jaar al kopje onder.
Hoewel er elk jaar wel een paar luchtvaartmaatschappijen failliet gaan, spande 2020 de kroon door de coronapandemie.
Een verrassende aankondiging in februari zette de toon voor de rest van het jaar: het door Qatar Airways gesteunde Air Italy ging bankroet. En dat nog voor de wereldwijde lockdowns die vliegmaatschappijen massaal aan de grond hielden.
Enkele maanden later was de vernietigende kracht van de microscopisch kleine boosdoener voor de luchtvaartindustrie doorgedrongen. Met name kleinere, regionale vliegmaatschappijen hielden op te bestaan door de ongekende daling van het aantal reizigers, een ontwikkeling die nog steeds aanhoudt.
Luchtvaartblog CrankyFlyer onthult in hun jaarlijkse bijdrage ‘Airlines we lost‘ hoeveel vliegmaatschappijen vorig jaar het onderspit hebben gedolven. Bekijk hier ons overzicht van de opmerkelijkste luchtvaartbedrijven waar we in 2020 afscheid van moesten nemen:
Deze 19 vliegmaatschappijen hielden er in 2020 mee op
Deze 19 vliegmaatschappijen hielden er in 2020 mee op
-
Compass Airlines
Compass Airlines was een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij die in april 2020 haar activiteiten staakte na het beëindigen van de samenwerking met American Airlines en Delta Air Lines, zo meldt FlightGlobal.
De laatste jaren vloog de vliegmaatschappij met name met een Embraer E175-toestel tussen luchthavens aan de westkust van de VS.
Foto: Een American Eagle Embraer E175 regionaal vliegtuig. Shutterstock/Philip Pilosian
-
ExpressJet Airlines
ExpressJet Airlines was een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij die er op 30 september 2020 mee ophield nadat partner United Airlines een samenwerking voor regionale vluchten aanging met concurrent CommutAir.
Veel grotere maatschappijen, zoals American Airlines, Delta Airlines en recentelijk ook United Airlines werkten met ExpressJet Airlines samen voor vluchten naar kleinere steden.
ExpressJet Airlines vloog ook korte tijd als zelfstandige luchtvaartmaatschappij, maar daar maakte stijgende olieprijzen snel een einde aan.
Foto: Een United Express Embraer ERJ145 gevlogen door ExpressJet Airlines. Shutterstock/Marc Seguin
-
Ernest
Het Italiaanse Ernest gooide na de eerste week van 2020 de handdoek al in de ring na een bestaan van slechts vijf jaar, zo meldt AirlineGeeks.
De luchtvaartmaatschappij vloog met haar vier vliegtuigen met name op Europese bestemmingen.
Foto: Een Airbus-vliegtuig van Ernest. Shutterstock/Real_life_Studio
-
AtlasGlobal
De Turkse luchtvaartmaatschappij AtlasGlobal hield er in februari 2020 mee op, zo meldt FlightGlobal. Twee maanden eerder had de vliegmaatschappij de boel al tijdelijk platgelegd wegens het zware economische klimaat in Turkije.
AtlasGlobal was met haar Airbus-vloot actief in het Midden-Oosten en Europa.
Foto: Een Airbus-vliegtuig van AtlasGlobal. Shutterstock/Bogac Erkan
-
Trans States Airlines
Trans States Airlines was een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij die de Embraer ERJ145-vluchten van United Airlines op zich nam.
Oorspronkelijk was de regionale vliegmaatschappij van plan om aan het eind van 2020 te fuseren met het eerder genoemde ExpressJet Airlines. Door de coronapandemie was Trans States Airlines echter gedwongen om per 1 april haar activiteiten te staken, zo meldt Business Insider.
Het moederbedrijf, Trans States Holdings, was tevens het moederbedrijf van Compass Airlines.
Foto: Een Embraer-vliegtuig van Trans States Airlines. Shutterstock/Carlos Yudica
-
Air Italy
Air Italy was een door Qatar Airways gesteunde Italiaanse vliegmaatschappij dat er in februari 2020 mee ophield wegens enorme verliezen, zo meldt Business Insider.
Het bankroet is mede te danken aan het veiligheidsdrama met de Boeing 737 MAX, het toestel dat Air Italy gebruikte voor haar Europese vluchten.
Voordat de maatschappij in 2018 werd omgedoopt tot ‘het nieuwe’ Air Italy, bestond het onder de namen Meridiana en Alisarda. Het bestaan is terug te leiden tot de jaren 60.
Meridiana en het voormalige Air Italy fuseerden in 2013 om het hoofd te bieden aan de Italiaanse concurrent Alitalia. De eerste nieuwe intercontinentale vlucht van Milaan naar New York was in juni 2018, waarop verdere uitbreidingen in de VS en Canada volgden.
Foto: Een Boeing 737 MAX 8 van Air Italy. Shutterstock/Ceri Breeze
-
Flybe
Flybe was een zelfstandige, regionale luchtvaartmaatschappij in het Verenigd Koninkrijk die in maart 2020 haar activiteiten staakte door de coronapandemie, zo meldt The New York Times.
De maatschappij vloog naar de meest verre en obscure delen van de Britse eilanden, met name steden die door andere vliegmaatschappijen in de steek waren gelaten.
Een groep bedrijven, waaronder Virgin Atlantic Airways, Stobart Group en Cyrus Capital, hadden de vliegmaatschappij in 2019 gekocht. Flybe bleef echter verliesgevend.
Foto: Een Flybe-vliegtuig in Faro, Portugal. SOPA Images/Fabrizio Gandolfo/Getty Images/LightRocket
-
Germanwings
Germanwings was een van de budgetmaatschappijen van de Lufthansa Group die in april 2020 de boel stillegde door de coronapandemie, zo meldt Reuters.
De Lufthansa Group had deze vliegmaatschappijen in het leven geroepen om het hoofd te bieden aan prijsvechters als Ryanair en EasyJet.
Germanwings kreeg in 2015 een megaklap te verwerken toen een copiloot zelfmoord pleegde door een vliegtuig te crashen tijdens een geplande vlucht van Spanje naar Duitsland. Alle inzittenden kwamen hierbij om het leven.
Foto: Een Germanwings-vliegtuig bij Keulen/Bonn Airport. Reuters/Ina Fassbende
-
SA Express
SA Express was een zelfstandige, regionale luchtvaartmaatschappij in Zuid-Afrika die door de coronapandemie haar activiteiten in mei 2020 moest staken, zo meldt AirlineGeeks.
De vliegmaatschappij ontving in februari 2020 nog faillissementsbescherming.
Foto: Een SA Express Dash 8-vliegtuig. Shutterstock/Grant Duncan Smith
-
Tame
Tame was een Ecuadoriaanse luchtvaartmaatschappij die er in mei 2020 mee ophield door de uitbraak van het coronavirus, zo meldt Routesonline.
De vliegmaatschappij was actief in Latijns-Amerika en Noord-Amerika.
Foto: Een Tame Airbus A319-vliegtuig. Shutterstock/Thiago B Trevisan
-
Makani Kai
Makani Kai was een Hawaiiaanse luchtvaartmaatschappij gericht op pendelaars.
In juni 2020 fuseerde de vliegmaatschappij met concurrent Mokulele Air om samen sterker te staan. Door de Hawaiiaanse lockdown waren de reizigersaantallen gekelderd. De naam Makani Kai is bij de fusie verloren gegaan.
Foto: Een Cessna 208-vliegtuig van Mokulele Airlines. Shutterstock/Philip Pilosian
-
LEVEL
LEVEL was een budgetvliegmaatschappij van de International Airlines Group die er in juni en juli 2020 mee ophield.
LEVEL was opgericht als concurrent van maatschappijen als Norwegian en WOW Air op trans-Atlantische en Europese routes. Vluchten vertrokken vanuit Barcelona en Parijs naar steden in Europa en de Amerika’s.
Voor zowel de Europese als de trans-Atlantische tak van het bedrijf was de pandemie de nekslag, meldt FlightGlobal.
Foto: Een Airbus A330-200-vliegtuig van LEVEL. Shutterstock/Santi Rodriguez
-
NokScoot
NokScoot was een Thaise luchtvaartmaatschappij die door de coronapandemie haar activiteiten in juni 2020 heeft gestaakt, meldt de Bangkok Post.
De zes jaar oude maatschappij kwam voort uit een samenwerking tussen Scoot en Nok Airlines.
Foto: Een Boeing 777-vliegtuig van NokScoot. Shutterstock/Pradpriew
-
LIAT
LIAT was een Caribische luchtvaartmaatschappij die, na de regionale eilanden jarenlang verbonden te hebben, er in juli 2020 mee ophield door de coronapandemie, meldt de Caymanian Times.
Volgens Gaston Browne, de minister-president van Antigua en Barbuda, kampte de maatschappij al langere tijd met verliezen. Hij hoopt dat een nieuwe, door de Caribische overheden gesteunde vliegmaatschappij de plaats van LIAT in kan nemen.
Foto: Een turboprop-vliegtuig van LIAT. Shutterstock/Markus Mainka
-
Cathay Dragon
Cathay Dragon was een regionale luchtvaartmaatschappij gevestigd in Hong Kong die er in oktober 2020 mee ophield.
De activiteiten van de maatschappij werden ondergebracht bij de Cathay Pacific Group, met Cathay Pacific Airways.
Foto: Een Airbus A330-300-vliegtuig van Cathay Dragon. Shutterstock/Sudpoth Sirirattanasakul
-
Laudamotion
Laudamotion was een Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij die er vorig jaar mee ophield om een nieuwe vliegmaatschappij te vormen, Lauda Europe, zo meldt AirlineGeeks.
Laudamotion was door F1-coureur Niki Lauda opgericht en in het bezit van de Ryanair Group – met als doel het aanbieden van goedkope Europese vluchten.
Foto: Een Airbus A320-vliegtuig van Laudamotion. Reuters/Leonhard Foeger
-
Austral
De Argentijnse luchtvaartmaatschappij Austral hield op 1 december 2020 op te bestaan na een fusie met Aerolineas Argentinas, de grootste vliegmaatschappij van het land, zo meldt AirlineGeeks.
Austral was in 1971 opgericht en bood regionale vluchten aan in Argentinië en omliggende landen.
Foto: Een Embraer E190-vliegtuig van Austral. Getty/Majority World/Universal Images Group
-
German Airways
German Airways was een chartermaatschappij die in april 2020 haar activiteiten staakte door de coronapandemie, zo meldt CH Aviation.
De maatschappij stelde 15 vliegtuigen, waaronder de Dash 8-400, beschikbaar aan de Europese vloot van de Lufthansa Group.
Foto: Een Embraer E190-vliegtuig van German Airways. Shutterstock/Markus Mainka
-
Montenegro Airlines
Montenegro Airlines was een Europese luchtvaartmaatschappij die er in december 2020 mee ophield toen het haar overheidssteun verloor, zo meldt Associated Press.
De maatschappij bood enkel Europese vluchten aan.
Foto: Een Fokker 100-vliegtuig van Montenegro Airlines. SOPA Images/Fabrizio Gandolfo/Getty/LightRocket