- De Portugese luchtvaartmaatschappij Hi Fly was in november naar eigen zeggen de eerste die een Airbus A340 liet landen op het ijs van Antarctica
- De Zuidpool heeft een lange luchtvaartgeschiedenis die heeft bijgedragen aan de ontdekking van het gebied.
- Sinds 1956 zijn onder meer lijnvluchten, militaire toestellen, propellervliegtuigen en privéjets geland op Antarctica.
Op 2 november 2021 vloog een Airbus A340-300 van de Portugese maatschappij Hi Fly van Kaapstad naar Antarctica. De vlucht van zo’n 4.630 kilometer duurde iets meer dan vijf uur.
Na een korte stop van nog geen drie uur steeg het vliegtuig weer op richting Kaapstad. Ondertussen had de bemanning foto’s gemaakt met een spandoek waarop stond: ‘Hi Fly First Airbus A340 Landing in Antarctica’.
Het is niet het eerste vliegtuig dat is geland op het zevende continent – en ook niet de eerste Airbus. De eerste geregistreerde vlucht naar Antarctica werd uitgevoerd in 1928.
Wij zetten de geschiedenis van vliegen naar het zuidpoolgebied op een rij. De luchtvaart heeft onder meer een cruciale rol gespeeld in het Verdrag inzake Antarctica, waardoor militaire activiteit op het onbewoonde continent verboden is.
Dit is de geschiedenis van luchtvaart op Antarctica
Dit is de geschiedenis van luchtvaart op Antarctica
-
Luchtvaartmaatschappijen vliegen naar praktisch alle uithoeken van de wereld, maar Antarctica is moeilijk te bereiken. Toch zijn er meerdere vliegtuigen geland.
Song_about_summer/Shutterstock
-
Antarctica is het dunst bevolkte continent ter wereld. In de zomer wonen er ongeveer 4.400 mensen en in de winter slechts 1.000. De inwoners zijn gevestigd in de vele onderzoeksstations en toeristenkampen op het continent, die regelmatig worden bevoorraad door gecharterde vrachtvliegtuigen.
Bron: World Population Review
Willem Tims/Shutterstock
-
Op 2 november 2021 maakte de allereerste Airbus A340 de reis naar het 'witte continent', een historische prestatie. Het vliegtuig vloog van Kaapstad zo'n 4.630 kilometer naar Antarctica in vijf en een half uur.
Bron: Hi Fly
Hi Fly
-
Het vliegtuig van het Portugese Hi Fly was gecharterd door de Britse touroperator White Dessert om hun avonturenkamp op het continent te bevoorraden. Het vliegtuig had genoeg brandstof aan boord om de reis naar Antarctica en terug te maken.
Bron: White Desert, Hi Fly
Hi Fly
-
Volgens Carlos Mirpuri, vicepresident van Hi Fly en kapitein op de historische vlucht, had de 3.000 meter lange landingsbaan op een gletsjer speciale groeven om het toestel te laten afremmen. De landing slaagde, al zorgde de reflectie van het ijs wel voor veel schittering.
Bron: Hi Fly
Hi Fly
-
"De schittering is enorm. Met een goede bril kunnen je ogen zich beter aanpassen tussen een blik op het instrumentarium en naar buiten. De co-piloot heeft een belangrijke taak bij de landing, vooral in laatste fase", zei Mirpuri.
Bron: Hi Fly
Hi Fly
-
Ondanks de schittering verliep de landing soepel. "Het aanvliegen ging volgens het boekje. Het vliegtuig deed precies wat we verwachtten", aldus Mirpuri. "Toen we taxisnelheid bereikten, hoorde ik applaus vanuit de cabine. We waren blij. We waren tenslotte geschiedenis aan het schrijven."
Hi Fly
-
Met de historische vlucht van Hi Fly is een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de lange geschiedenis van de luchtvaart op Antarctica. In 1928 vloog de Australische militaire piloot George Hubert Wilkins met een Lockheed Vega 1 van de Zuidelijke Shetlandeilanden over Antarctica, de eerste geregistreerde vlucht naar het 7e continent.
Bron: BBC
Hulton Archive/Stringer/Getty Images
-
Wilkins werd vergezeld door co-piloot Carl Ben Eielson. De twee deden er 4,5 uur over om ruim 1.600 kilometer Antarctisch gebied te doorkruisen dat niet eerder in kaart was gebracht. Ze lieten een vlag en een document vallen waarin koning George V van het Verenigd Koninkrijk het gebied claimde.
Bron: BBC
Daleen Koch via the Australian Antarctic Division
-
"Voor het eerst in de geschiedenis werd nieuw land ontdekt vanuit de lucht", schreef Wilkins over de reis.
Bron: BBC
George Rayner via the Australian Antarctic Division
-
William Randolph Hearst, de Amerikaanse krantenuitgever en miljonair, financierde het project. Dankzij vluchten als deze leerden onderzoekers en wetenschappers wereldwijd de topografie van Antarctica kennen.
Bron: BBC
Scott Beardsley via the Australian Antarctic Division
-
Na de vlucht van Wilkens ging een Amerikaanse marinier en vliegenier op pad om die prestatie te overtreffen. In januari 1929 vertrok Richard Byrd op zijn expeditie van "een miljoen dollar", met drie vliegtuigen en plannen om de eerste marinebasis op het continent op te zetten.
Bron: BBC
Bettmann/Getty Images
-
Byrd vloog echter niet bij zijn eerste expeditie naar Antarctica, omdat hij bang was dat zijn driemotorige Ford Trimotor te zwaar en onbetrouwbaar was. Toch was hij vastbesloten om zijn rivaal Wilkins te verslaan. Hij vertrok op 28 november 1929 naar de Zuidpool.
Bron: BBC
Keystone-France/Contributor/Getty Images
-
Byrd vloog met succes over het Rossijsplateau en de Liv-gletsjer op weg naar het Antarctisch Plateau en liet een Amerikaanse vlag achter. Na zijn geslaagde reis, waarmee hij Wilkins overtrof, zwoer hij terug te keren naar het poolgebied.
Bron: BBC
Bettmann/Getty Images
-
Na enkele vervolgexpedities in de jaren dertig lanceerde admiraal Byrd in 1946 'Operation Highjump', waarbij 13 schepen en 33 vliegtuigen naar Antarctica werden gestuurd voor verkenning en onderzoek. Het gebied werd in kaart gebracht en geclaimd voor de VS.
Bron: BBC
Bettmann/Getty Images
-
Het was de grootste expeditie in de geschiedenis naar het continent, hoewel er geen vliegtuigen op het ijs landden.
Bron: BBC
ullstein picture Dtl. via Getty Images
-
De ontdekking van het continent begon met een strijd om het nieuwe land, maar later kwam de nadruk te liggen op wetenschappelijk onderzoek.
Bron: BBC
George Rinhart/Corbis via Getty Images
-
In 1955 lanceerde de Amerikaanse marine operatie 'Deep Freeze' om de National Science Foundation te helpen bij haar deelname aan het Internationaal Geofysisch Jaar. Dat was een wetenschappelijk samenwerkingsproject van 67 landen dat duurde van 1 juli 1957 tot 31 december 1958. Onder meer het weer op Antarctica, het zeeleven en de gletsjersystemen werden bestudeerd.
Bron: BBC, National Guard
Bettmann/Getty Images
-
Als onderdeel van de voorbereidingen slaagde de Amerikaanse marine erin om met een vliegtuig te landen op de ijsvlakte, iets wat tot dan toe voor onmogelijk werd gehouden. In oktober 1956 landde een R4D-5 Douglas Skytrain voor de allereerste keer op de zuidpool.
Bron: BBC
US Navy
-
Na de historische landing brak een nieuw tijdperk aan met bijna 70 landen die tussen 1957 en 1958 deelnamen aan de wetenschappelijke missies van IGY. Na het sterke jaar werd door 12 landen het Verdrag inzake Antarctica ondertekend. Dat stelt de vrijheid van wetenschappelijk onderzoek vast en verbiedt militaire activiteit op het continent. Inmiddels hebben 54 landen zich hierbij aangesloten.
Bron: BBC
Bettmann/Getty Images
-
"Mede door de luchtvaart weten we dat Antarctica bedekt is met ijs. Dat heeft eraan bijgedragen dat landen zich aansloten bij het Antarctisch Verdrag, omdat er weinig uitzicht was op economisch gewin", aldus Adrian Howkins, ecologisch geschiedkundige aan de Universiteit van Bristol.
Bron: BBC
Australian Antarctic Division
-
Een aantal vliegtuigen heeft Antarctica aangedaan sinds de eerste landing in 1956. Toestellen van de British Antarctic Survey, een Britse overheidsorganisatie die zich bezighoudt met wetenschappelijk onderzoek op Antarctica, vliegen sinds 1994 naar het bevroren continent.
Bron: British Antarctic Survey
British Antarctic Survey
-
Ondertussen lanceerde de Amerikaanse marine nieuwe missies onder Operation Deep Freeze, door een Douglas C-124 Globemaster (bijgenaamd 'Old Shakey') naar Antarctica te sturen...
Bron: National Naval Aviation Museum
US Navy
-
-
-
-
-
-
Ook andere militaire vliegtuigen zijn op het continent geland, waaronder een Boeing 757 van de Nieuw-Zeelandse luchtmacht. Die voert sinds 2009 elk jaar bevoorradingsvluchten uit.
Bron: Simple Flying
Colin Harnish/Shutterstock
-
Hoewel er geen normale lijndienst naar Antarctica is, zijn er toch een handvol luchtvaartmaatschappijen die vluchten hebben uitgevoerd naar het continent. Waaronder het Zwitserse PrivatAir, dat in 2012 met de eerste Boeing 737 naar het zuidpoolgebied vloog.
Bron: South Pole Station
PrivatAir
-
Loftleider Airlines, een dochtermaatschappij van Icelandair, was in 2015 de eerste die erin slaagde om met een commerciële vlucht te landen op Antarctica.
Bron: Antarctic Logistics and Expeditions
Antarctic Logistics and Expeditions
-
De maatschappij bracht 60 toeristen met een Boeing 757 naar de Union-gletsjer. De reis werd uitgevoerd namens het reisbedrijf Antarctic Logistics & Expeditions. Doel van zowel PrivatAir als Loftleider was om te zien of vliegtuigen met succes mensen en vracht naar Antarctica konden vervoeren.
Bron: Antarctic Logistics and Expeditions, South Pole Station
Antarctic Logistics and Expeditions
-
Tussen 2019 en 2020 vloog Titan Airways met twee vliegtuigen naar het zevende continent. De eerste vlucht was met een Boeing 767 en had als bestemming het Russische onderzoeksstation Novolazarevskaja. De Boeing landde meerdere keren op een landingsbaan van 3.000 meter gemaakt van helderblauw ijs.
Bron: Simple Flying
Titan Airways
-
En een andere vlucht was met een Boeing 757, met aan boord deelnemers aan de World Marathon Challenge. Het landingsgestel was aangepast met verlengde poten om de schokken van het ijs op te vangen.
Bron: Simple Flying
Titan Airways
-
In februari 2021 maakte Icelandair een tocht met een Boeing 767 om een groep Noorse wetenschappers op te pikken van het vliegveld Troll in Antarctica. De vlucht vergde veel planning vanwege de verraderlijke omstandigheden en vereiste 6 piloten, 13 bemanningsleden en een boordwerktuigkundige.
Bron: Icelandair
Icelandair
-
Om op Antarctica te landen, navigeren vliegtuigen naar één van de 50 ijzige landingsbanen die op de ijsvlakte zijn gecreëerd, hoewel geen enkele daarvan een echte luchthaven is. Twee belangrijke zijn de Phoenix-landingsbaan en de 'skihelling' van Williams Field.
Bron: National Science Foundation
National Scientific Foundation
-
Naast luchtvaartmaatschappijen en militaire operaties zijn er verschillende landen en organisaties die vliegen naar de Zuidpool voor toerisme of wetenschappelijk onderzoek.
NASA
-
De 'Antarctic Division' van het Australische ministerie van Landbouw, Water en Milieu, vliegt expeditieleden en materiaal naar Antarctica met een Airbus A319...
Bron: Australian Antarctic Division
Australian Antarctic Division
-
-
De in 1959 opgerichte National Science Foundation van de Amerikaanse overheid vliegt ook regelmatig met speciaal aangepaste vliegtuigen en helikopters naar Antarctica. De vluchten vertrekken onder meer vanuit Christchurch in Nieuw-Zeeland en Puntas Arenas in Chili.
Bron: National Science Foundation
National Scientific Foundation
-
De LC-130 Hercules werd in 1960 toegevoegd aan de Antarctica-missies van het leger en heeft een landingsgestel met ski's om op het ijs te landen.
Bron: National Science Foundation
National Science Foundation
-
De propellervliegtuigen van De Havilland en Basler worden gebruikt voor binnenlandse vluchten op Antarctica. Ze kunnen vracht vervoeren en zowel op ijs als op sneeuw landen.
Bron: National Science Foundation
National Science Foundation
-
Op Antarctica worden vier helikopters ingezet door de Verenigde Staten, waaronder twee exemplaren van de AS350-B2 en twee Bell 212's.
Bron: National Science Foundation
National Science Foundation
-
Ondertussen vervoert een C-17 elke zomer het grootste deel van de passagiers en vracht tussen Christchurch en het onderzoeksstation McMurdo. De gigantische jet heeft een laadvermogen van zo'n 55 ton.
Bron: National Science Foundation
National Science Foundation
-
Het in Canada gevestigde Kenn Borek Air vliegt met Twin Otters om het wetenschappelijk onderzoek van de VS te ondersteunen. In 2016 moest het bedrijf twee mensen evacueren uit het Zuidpoolstation Amundsen-Scott die medische hulp nodig hadden.
Bron: National Science Foundation
National Science Foundation
-
Een aantal touroperators vliegt ook naar het zuidpoolgebied, waaronder Ice Trek, dat met een Iljoesjin Il-76 van het Chileense Punta Arenas naar de Union-gletsjer op Antarctica vliegt.
Bron: Icetrek
Icetrek
-
En White Desert, dat een luxekamp op Antarctica heeft. De Britse touroperator vliegt met een Gulfstream 550 van Kaapstad naar het continent en doet daar zo'n vijf uur over.
Bron: White Desert
White Desert
-
De luchtvaart op Antarctica staat nog in de kinderschoenen, maar maatschappijen en landen verleggen de grenzen steeds verder om het zuidpoolgebied te verkennen in de naam van de wetenschap.
Colin Harnish/Shutterstock
-
Lees meer over luchtvaart:
- Deze plek op Schiphol zien passagiers nooit – een geheime snackbar waar piloten even een hapje kunnen eten
- Iedere landingsbaan heeft 2 nummers op het asfalt staan – om deze reden
- Zo werd Airbus de grootste rivaal van Boeing – het verhaal van een titanenstrijd aan de hand van 37 historische foto’s
- De Boeing 777X is voorzien van de grootste vliegtuigmotor ter wereld – zo ziet het bakbeest eruit