- De luchtvaart verwacht voor volgend jaar wereldwijd 4,7 miljard passagiers te moeten vervoeren.
- Dat is een recordaantal; het oude record van 4,5 miljard passagiers uit 2019 zou erdoor verbroken worden.
- Terwijl de groei voor passagiersverkeer in de lift staat, staan de inkomsten uit vrachtvervoer wel onder druk.
- Lees ook: Hoeveel bomen moet je planten om de CO2-uitstoot van je vliegreis te compenseren? Voor retourtje Tokio zou je eigenlijk €2.500 aan milieukosten moeten aftikken
De wereldwijde luchtvaartindustrie zal volgend jaar naar verwachting een recordaantal van 4,7 miljard passagiers vervoeren. Dat stelt de internationale luchtvaartorganisatie IATA. Daarmee zou het oude record van 4,5 miljard passagiers uit 2019, het jaar voor de coronapandemie, worden verbroken.
IATA verwacht verder dat de winstgevendheid van de luchtvaart dit jaar aanzienlijk hoger zal uitvallen dan eerder verwacht. De organisatie voorziet nu een totale nettowinst voor de sector van 23,3 miljard dollar. In juni werd hier nog gerekend op 9,8 miljard dollar. De luchtvaart profiteert van een sterke vraag naar vliegreizen en hogere ticketprijzen. In 2024 zou de winst dan moeten stijgen tot 25,7 miljard dollar, aldus IATA.
De omzet van de commerciële luchtvaart zou dit jaar moeten uitkomen op 896 miljard dollar. Voor volgend jaar wordt dan een verdere groei naar 964 miljard dollar voorspeld door IATA. Bij de organisatie zijn ongeveer driehonderd maatschappijen aangesloten.
Groei in passagiers, vrachtvervoer onder druk
De groei komt volledig voor rekening van passagiersverkeer, want de inkomsten uit vrachtvervoer staan wel onder druk door de gedaalde tarieven en zwakkere wereldhandel. Daar wordt voor dit jaar nu op bijna 135 miljard dollar aan omzet verwacht en volgend jaar 110 miljard dollar. De omzet bij vrachtvervoer door de lucht piekte in 2021 nog op 210 miljard dollar.
IATA zegt wel dat luchtvaartmaatschappijen kampen met hogere kredietkosten door de gestegen rentes. Ook liggen de brandstofprijzen hoog. Verder wijst de organisatie op de lage winstmarges in de luchtvaart.
Om aan de sterke vraag te voldoen en vloten te moderniseren hebben maatschappijen grote orders geplaatst bij de vliegtuigbouwers Airbus en Boeing. Daardoor zijn de wachttijden voor nieuwe vliegtuigen wel toegenomen.