Het economisch bureau van ING verwacht dat de luchtvaart op zijn vroegst pas in 2024 hersteld is.
Het begin van het herstel start in de tweede helft van dit jaar.
Hierbij zullen vakantiereizen het snelst terugkeren; zakenreizen laten langer op zich wachten en keren vermoedelijk ook niet volledig terug.
Het gaat nog jaren duren voordat de luchtvaart is hersteld, waarschijnlijk tot 2024 of 2025. Dat verwacht het economisch bureau van ING. De luchtvaart is een van de sectoren die het zwaarst is getroffen door de coronacrisis.
In het eerste kwartaal van dit jaar is nog nauwelijks sprake geweest van verbetering. Vooruitzichten voor het versoepelen van reisbeperkingen en de introductie van vaccinatiepaspoorten waren tot dusver teleurstellend voor de luchtvaart.
De economen van ING voorzien een begin van herstel in de tweede helft van dit jaar en daarbij zullen vakantiereizen het snelst terugkeren. Naar verwachting keren de zakenreizen langzamer terug en ook niet volledig. Dit komt mede door de opkomst van videobellen.
Volgens de economen komt het passagiersvolume wereldwijd dit jaar naar verwachting uit op 40 tot 50 procent van het niveau van voor de coronapandemie.
Sneller herstel binnenlands luchtvaartverkeer
Naar verwachting herstelt het binnenlandse luchtvaartverkeer in grote landen als Rusland en China relatief vlot. Dat is met name het geval in China, omdat een tweede golf van het coronavirus daar tot nu toe is uitgebleven.
De wereldwijde jaarlijkse groei van de luchtvaart komt in de periode tot 2040 naar verwachting nog steeds uit op bijna 4 procent per jaar. Dit wordt gedreven door een sterke groei van de vraag vanuit Azië. Dit groeipercentage is wel lager dan de gemiddelde jaarlijkse groei van 6 procent in de jaren voor de coronacrisis.
Door aanhoudende capaciteitstekorten en positieve vooruitzichten is luchtvracht niet langer een ondergeschoven niche, schrijft ING. Naar verwachting zal er in 2021 een opleving zijn. Ook wordt verwacht dat nieuwe spelers zich op deze markt gaan begeven.
China drijvende kracht
Het herstel van de wereldwijde scheepvaart is beter dan ING had verwacht en de sector zal dit jaar profiteren van het herstel van de wereldhandel. De bank denkt dat de gemiddelde handelsvolumes over zee boven het niveau van voor de coronapandemie zullen uitkomen. Ook hier is China een drijvende kracht.
De cruisesector is een van de zwaarst getroffen sectoren in de scheepvaart en zal dit jaar nog steeds ver onder het niveau van voor de coronacrisis blijven.
De hoge vrachttarieven in de containervaart zullen naar verwachting in de loop van het jaar afnemen. Echter, met grotere volumes, aanhoudende vertragingen en verstoorde toeleveringsketens als gevolg van containertekorten en verminderde luchtvrachtcapaciteit, zullen de tarieven nog relatief hoog blijven.