Waarom doet u dit?
"Het assortiment van Loyalis bestaat uit aanvullende
verzekeringsproducten en producten en diensten op het gebied van
reïntegratie en HR."
"Door het toevoegen van sparen en beleggen aan het productenassortiment, biedt
Loyalis een nog completer pakket aan aanvullende inkomenszekerheid-
producten. Daarmee ontstaat geleidelijk aan, een full service pakket aan
aanvullende producten en diensten. Uit onderzoek blijkt dat klanten daar
behoefte aan hebben."
Zit er ‘publiek’ pensioengeld van uw aandeelhouders in de ontwikkeling van
dit nieuwe spaarproduct?
"Absoluut niet. Loyalis staat helemaal los van het pensioenfonds en wordt
ook apart beoordeeld door De Nederlandsche Bank. Loyalis heeft een eigen
winst- en verliesrekening. Hier vanuit is de ontwikkeling van dit product
gefinancierd."
Heeft u voordeel van de slagkracht van ABP?
"Nee."
U biedt een rente van 4,3 procent. Waarom zo'n hoge rente?
"Omdat wij die uit onze beleggingsopbrengsten kunnen betalen. We hebben
lage kosten vanwege onze samenwerking met Kas Bank voor wat betreft de
bancaire activiteiten en onze manier van werken via internet."
Is er sprake van enige kruisbestuiving tussen Loyalis en het ABP?
"Nee. Wel maken wij gebruik van de expertise van APG Investment Services
op het gebied van beleggen."
Maar u maakt geen gebruik van de gegevensbestanden van APG?
"Niet op eigen initiatief. Wel kan de klant zijn pensioenfonds verzoeken
zijn gegevens naar ons op te sturen, zodat wij kunnen kijken aan welke
aanvullende producten mogelijk behoefte is."
Heeft u een bankvergunning van De Nederlandsche Bank?
"Nee. Wij werken op dit punt samen met Kas Bank. Die heeft de
bankvergunning. Wij hebben van de AFM een vergunning verkregen om te
bemiddelen en eentje voor het beheren van beleggingsinstellingen."
Heeft u plannen voor meer nieuwe producten?
"Na de introductie van het internetsparen en de twee beleggingsproducten,
zullen producten die in het verlengde liggen nader worden onderzocht. Denk
hierbij bijvoorbeeld aan spaarloon en banksparen."
Wat gaat u met het binnenkomende geld doen?
"Dat zullen wij beleggen om onze klanten een goede rente te kunnen
betalen."
U heeft geen plannen voor hypotheken, kredieten of lopende rekeningen?
"Nee."
Samen met de Rabobank is het ABP eigenaar van hypotheekverstrekker Obvion.
Hoe is de relatie tussen Loyalis en Obvion?
"Die is er niet."
Bent u nog altijd een organisatie zonder winstoogmerk?
"Wij hebben niet helemaal geen winstoogmerk, maar gaan evenmin voor de
grote winsten."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl