- Sportwagenfabrikant Lotus komt met precies het tegenovergestelde van wat je van het merk verwacht: een loodzware volledig elektrische SUV.
- De Lotus Eletre, zoals de de ‘hyper SUV’ heet, heeft een actieradius van 600 kilometer en heeft 600 pk onder de kap.
- De auto wordt in de Chinese stad Wuhan geproduceerd en wordt vanaf volgend jaar op de weg verwacht. Dan gaat hij meer dan een ton kosten.
- Lees ook: Deze 2 bedrijfseconomen uit Helmond bouwen klassieke Porsches om tot elektrische auto’s
Van oudsher staat Lotus bekend om het bouwen van kleine en vooral lichte sportwagens. Nu komt het Britse merk met veel bombarie met precies het tegenovergestelde van dat: een loodzware volledig elektrische SUV.
Lotus stelt wel dat het er alles aan gedaan heeft om de Eletre zo licht mogelijk te houden. Zo wordt hij vooral van aluminium en koolstofvezel gemaakt, zit de carrosserie vol met grote gaten en is het interieur met wol-achtige stoffen bekleed. Ja, dat laatste is ook om gewicht te besparen.
Toch weegt de kolos meer dan 2 ton en moet hij meer dan 100.000 euro per exemplaar opbrengen als hij op de markt komt. Lotus begint volgend jaar met de levering van de Eletre. Wat je dan kun verwachten? Kijk zelf maar.
Dit is de Lotus Eletre
Dit is de Lotus Eletre
-
Dit is de Lotus Eletre, de allereerste SUV en ook de eerste elektrische auto van het Britste sportwagenmerk. En hoewel hij er niet op lijkt, kan je de kolos vergelijken met een sportwagen.
Foto: Lotus
-
Om die vergelijking op te laten gaan deden de ontwerpers er alles aan om de 5,1 meter lange auto sportief te laten ogen. Daarom heeft hij bijvoorbeeld maar een hoogte van 1,63 meter.
Foto: Lotus
-
Ook heeft de Lotus Eletre de nodige sportieve lijnen en luchtgaten meegekregen. Die luchtgaten achter de voor en achterwielen zijn er voor stabilisatie van de luchtstroom, maar ook om het gewicht laag te houden.
Foto: Lotus
-
Dat gewicht is overigens meer dan 2 ton, wat zwaar lijkt, maar dat valt voor een elektrische SUV met een accupakket van 100 kWh eigenlijk nog wel mee.
Foto: Lotus
-
Naast zijn indrukwekkende verschijning en gewicht heeft de Lotus Eletre nog een aantal indrukwekkende statistieken onder de kap.
Foto: Lotus
-
Wat dacht je bijvoorbeeld van een actieradius van zo’n 600 kilometer en een topsnelheid van 260 kilometer per uur, wat erg hoog is voor een elektrische auto.
Foto: Lotus
-
En dat is nog niet alles, want het gevaarte schiet vanuit stilstand binnen 2 tot 3 seconden naar de 100 kilometer per uur.
Foto: Lotus
-
Dat doet hij dankzij de twee elektromotoren die tussen de voor- en achterwielen geplaatst zijn. Zij zijn samen goed voor ongeveer 600 pk.
Foto: Lotus
-
Ook laden gaat supersnel dankzij de 800v-technologie die Lotus gebruikt. Daarmee kunnen laadsnelheden tot 350 kW gehaald worden. Met andere woorden: de Eletre kan binnen 20 minuten zo’n 400 km reikwijdte laden.
Foto: Lotus
-
Het accupakket is overigens zo laag mogelijk in de auto geplaatst voor een optimale gewichtsverdeling. Ook heeft de Eletre adaptieve luchtvering om het stuggere bochtenwerk aan te kunnen.
Foto: Lotus
-
En aan de aerodynamica is ook gedacht. Daarom heeft de Eletre geen buitenspiegels, maar camera’s. Die hebben minder luchtweerstand. Alle beetjes helpen.
Foto: Lotus
-
In het interieur moet de auto doen denken aan een sportwagen, maar het is eerder weelderige luxe met mooie materialen.
Foto: Lotus
-
Dat wordt vooral benadrukt door de goudkleurige details die je overal terugvindt.
Foto: Lotus
-
Ook een hint dat deze auto toch echt geen sportwagen is, is de achterbank. Of eigenlijk de achterstoelen. Lotus geeft aan dat er later ook nog een variant met een achterbank komt.
Foto: Lotus
-
En dankzij de 5,1 meter lengte van de auto hoeft degene op de achterstoel zich geen zorgen te maken over beenruimte. Die is er voldoende. Dit omdat het Chinese publiek dat heel erg waardeert. En ook in het Azië moet de Eletre het goed gaan doen.
Foto: Lotus
-
De sportiviteit komt meer naar voren als je op de bestuurdersstoel gaat zitten. Daar wordt je geconfronteerd met een afgevlakt sportstuur. Dat hoef je overigens niet altijd te gebruiken, want de auto is voorzien van autonome rijhulpsystemen (level 2) en kan volgens Lotus zelfs meer aan dan wettelijk is toegestaan.
Foto: Lotus
-
En dat terwijl je comfortabel, maar stevig zit in heuse sportstoelen.
Foto: Lotus
-
Nu ademt het interieur nog steeds vooral luxe, maar de sportiviteit wordt benadrukt door enkele details. Zo kan het touchscreen in het midden wegklappen naar achteren en heeft de bestuurder een head-up display op het raam, zodat hij zijn ogen niet van de weg hoeft te halen tijdens een intensievere rijsessie.
Foto: Lotus
-
Zoals we eerder al zeiden, maakt Lotus vooral gebruik van mooie materialen die ook relatief weinig wegen. De bekleding is gedeeltelijk gemaakt van wol, wat volgens de makers erg licht is.
Foto: Lotus