Wimdu speelt in op een wereldwijde trend: de hang naar speciale ervaringen. Daarom bemiddelt het Duitse bedrijf bij het verhuren van woningen voor mensen die als een wijkbewoner willen reizen, ofwel ’travel like a local’. Het idee is simpel: wie zijn woning af en toe voor een nacht of een paar dagen wil verhuren, meldt zich aan bij Wimdu.
De aanbieder betaalt 3 procent en de huurder/reiziger 12 procent over de huurprijs, die wereldwijd ligt tussen de 30 en 500 euro per nacht. Het concept kreeg zo veel positieve reacties en beoordelingen van klanten dat investeerders als onder andere de kortingssite Groupon/City Deal er 90 miljoen dollar in staken. Met ongeveer 70 beschikbare woningen in Nederland wil Wimdu nu de Benelux gaan bestrijken.
Het idee
,,We focussen ons nu nog even op Amsterdam, maar in snel tempo moeten woningen in heel Nederland, België en Luxemburg beschikbaar komen. Dat kunnen appartementen zijn, woonboten, villa’s of een kasteel’’, licht Maximilian Marquardt, mede-oprichter van Wimdu toe. De prijzen in Nederland variëren van 60 tot 150 euro per overnachting.
Het idee heeft veel weg van het inmiddels hippe couchsurfen. Daarbij viert iemand vakantie door te slapen bij onbekenden. Dat kost niks. Wel moet de logé ook zijn woning aanbieden voor couchsurfers. ,,Het verschil met Wimdu is de kwaliteit. Je krijgt geen bank aangeboden, maar een logeerkamer en in 70 procent van de gevallen heb je de hele woning tot je beschikking.’’
Wimdu heeft wereldwijd 20.000 woningen in het bestand en 400 werknemers in dienst. Over de toekomstplannen kan Marquardt nog niet veel zeggen: ,,We verbeteren doorlopend ons product. Ik geloof dat binnen een aantal jaar een paar reiswebsites overleven. Hopelijk zitten wij daar bij. In die sfeer zijn wij een mooie mix van Facebook, eBay en de reiswebsites.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl