Easyjet en KLM concurreren al geruime tijd op bestemmingen als Londen, Génève
en Bristol en daar komt nu ook Liverpool bij. Easyjet reageerde fel op de
bekendmaking van KLM’s nieuwe vliegroute. "Binnen 18 maanden zal KLM
met de staart tussen de benen terugkeren naar Schiphol. De route is voor de
maatschappij absoluut niet winstgevend," aldus hoofd communicatie van
Easyjet Toby Nicol in the Liverpool Daily.

De strijd tussen Easyjet en Air France-KLM laait zo weer op. De
grootste zorg van Easyjet is dat er in Nederland voor de budget carrier geen
gelijk speelveld is. De vliegtaks hakt er bij Easyjet en andere
prijsvechters aardig in. Air France-KLM zou volgens de kleinere
maatschappijen een voordeel hebben omdat tweederde van zijn passagiers uit
transfers bestaat en deze hierdoor worden ontzien van de vliegtaks.

Easyjet zet vraagtekens bij de winstgevendheid. "KLM vliegt drie maal
dagelijks met een Fokker 70 naar Liverpool van Amsterdam en weer terug. Dat
is een vrij klein vliegtuig waardoor de kosten per stoel in vergelijking met
een groter vliegtuig hoger zijn. En ze vliegen met een oudere vloot. Ook dat
is duurder", zegt Aust.

Wellicht dat Easyjet goedkoper vliegt met zuinigere en nieuwere
vliegtuigen, maar het nadeel is wel dat budget carriers de strategie missen
die grote luchtvaartmaatschappijen wel toepassen. Namelijk via kleinere
toestellen passagiers naar hun mainport brengen en vervolgens laten kiezen
uit tal van aansluitingen. Of het verzorgen van aansluitingen waarbij de
passagier niet met zijn bagage hoeft te slepen van check in naar check in.

De komst van AF-KLM op Liverpool is Easyjet een doorn in het oog. Want vanaf
de Britse stad biedt KLM aansluitend intercontinentale vluchten naar New
York en op dat gebied valt er volgens analist Thijs Berkelder van Petercam
nog genoeg te concurreren.

"KLM zal nooit op een bestemming vliegen die niet rendabel is,"
aldus de analist. Volgens Berkelder harkt de Frans-Nederlandse luchtvaarder
het grootste deel van de winst binnen met intercontinentale vluchten. De
Europese routes zijn ideale plekken om passagiers te voorzien van de juiste
aansluitingen voor deze lange winstgevende vluchten.

KLM zegt dat de route Amsterdam-Liverpool winstgevend zal zijn. De
luchtvaarder laat zich niet weerhouden door de economische neergang en noemt
de timing niet eens zo slecht, "we hebben ons geruime tijd voorbereid
op deze route en hebben daar uitgebreid onderzoek naar gedaan. We zullen
niet op een route zitten die niet winstgevend is."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl