- De functie ‘Open To Work’ van LinkedIn is een rode vlag voor werkgevers en recruiters.
- Volgens een voormalige recruiter van Google wekt de melding de indruk dat iemand wanhopig op zoek is naar een baan.
- Een andere loopbaanexpert raadt de ‘Open To Work’-functie niet compleet af.
- Lees ook: Deze LinkedIn-topman onthult hoe je jouw profiel aantrekkelijker kunt maken voor recruiters
Een voormalige recruiter van Google vindt dat de functie ‘Open To Work’ van LinkedIn een rode vlag is voor werkgevers en recruiters, omdat het “nogal wanhopig overkomt”.
Nolan Church, die bijna drie jaar bij Google heeft gewerkt, zei afgelopen week tegen CNBC dat de groene ‘Open To Work’-rand bij je profielfoto aan lijkt te geven dat je welke baan dan ook zal aannemen.
Als gebruikers van LinkedIn de #OpenToWork inschakelen, kunnen ze ervoor kiezen of de groene rand voor iedereen zichtbaar is, of alleen voor recruiters.
Church is nu CEO van talentenplatform Continuum en zegt dat recruitment net zoiets is als daten: het werkt vaak beter als je de ander de indruk geeft dat je ‘hard to get’ bent.
Op X/Twitter noemde Church #OpenToWork zelfs de "slechtste toepassing op sociale media". Recruiters gaan ervan uit dat toptalenten niet actief op zoek zijn naar een baan. De meest interessante kandidaten zijn doorgaans tevreden met hun huidige functie en moeten overtuigd worden om die op te geven, in de perceptie van recruiters.
'Laat alleen recruiters weten dat je op zoek bent naar een nieuwe baan'
Brianna Rooney, oprichter en CEO van wervingsbureau TalentPerch, lijkt het met Church eens te zijn. "Als je het signaal geeft dat je openstaat voor werk en actief op zoek bent naar een baan, schrikt dat veel recruiters af. Het kan de indruk wekken dat je wanhopig bent", schrijft ze op carrièreplatform BuiltIn.
Volgens Rooney moeten werkzoekenden oppassen dat ze niet "angstig" overkomen, omdat dat de kans om aangenomen te worden negatief kan beïnvloeden. Rooney raadt aan om de groene 'Open To Work'-functie op LinkedIn alleen te tonen aan recruiters.