- Horecaleverancier Lindenhoff is met een eigen maaltijdbox begonnen.
- De box heeft als focus authentiek eten met nadruk op kwaliteitsingrediënten met veel smaak. Dat vertaalt zich in een hoger prijskaartje dan bij HelloFresh.
- Lindenhoff verkoopt nu ongeveer 1.000 maaltijdboxen per maand en hoopt op termijn naar een paar duizend boxen per week uit te breiden.
- Lees ook: Ik probeerde de nieuwe maaltijdbox van horecaleverancier Lindenhoff: duur maar met kwaliteitsingrediënten
Horecaleverancier Lindenhoff is dit jaar begonnen met een maaltijdbox. Daarmee gaat het bedrijf de concurrentie aan met de al bestaande spelers zoals HelloFresh en Marley Spoon.
Lindenhoff is van oorsprong een boerderij die door twee broers en hun vader is uitgebreid tot een bekende leverancier voor restaurants en hotels. Vijf jaar geleden is er ook een consumententak bijgekomen, waarbij groenten, vlees en zuivel direct aan klanten worden geleverd.
De focus van Lindenhoff is het luxere segment. “We leveren in de top van de markt”, vertelt mede-eigenaar Berend te Voortwis tegen Business Insider Nederland.
De nadruk op luxe is ook terug te zien bij de ingrediënten voor de maaltijdboxen, die voor hun bijzondere smaak worden uitgekozen. Denk aan Sorrento-citroenen, Lautrec-knoflook of Agria-aardappelen.
De nadruk op luxe vertaalt zich ook in een hogere prijs. Een maaltijdbox van Lindenhoff voor drie gerechten voor twee personen kost inclusief bezorging zo'n 60 euro, terwijl het prijskaartje voor een vergelijkbaar menu bij HelloFresh afgerond 41 euro bedraagt.
Lees ook onze review van de Lindenhoff-maaltijdbox: Ik probeerde de nieuwe maaltijdbox van horecaleverancier Lindenhoff: duur maar met kwaliteitsingrediënten
Business Insider Nederland sprak met Berend te Voortwis over de concurrentie met HelloFresh, de manier van werken en de toekomstige plannen van Lindenhoff.
Hoe is Lindenhoff ontstaan?
"Lindenhoff is in 1989 opgericht door mijn vader. Oorspronkelijk waren wij een boerderij die voornamelijk aan slagers vlees leverde. Daarna zijn we leverancier voor toprestaurants en hotels geworden. En in de laatste vijf jaar zijn we ook direct aan de particulieren gaan verkopen."
"We halen onze producten uit Europa, in een straal van zo'n duizend kilometer rond Nederland. Onze leveranciers zijn boeren, telers en tuinders die zich inzetten voor authentiek eten. Voor vlees werken we bijvoorbeeld met Europese boeren die de dieren ouder laten worden. Onze groenten en fruit zijn vollegronds, dus ze komen niet uit een glazen hok. Voor zuivel werken we samen met kleinere boerderijen."
Hoe kwamen jullie op het idee van een maaltijdbox?
"We zijn dit jaar met de maaltijdbox gestart, omdat we merkten dat er vraag naar was in onze klantengroep. Particulieren die al bij ons eten bestellen, willen ook het gemak van een menu waar alles al van tevoren is bedacht. Net als HelloFresh maar dan met producten van Lindenhoff."
De Lindenhoff-box is veel duurder dan bij concurrenten. Mikken jullie op het luxere segment?
"Wij kopen op een andere manier in. De smaak heeft bij ons prioriteit. Daardoor zijn we wat duurder."
Hoe willen jullie het hoge prijskaartje waarmaken?
"We merken dat mensen vaak enthousiast zijn over het idee van een maaltijdbox, maar niet per se over hoe het smaakt. Voor mensen die gewend zijn aan de smaak van eten uit Nederlandse supermarkten is HelloFresh ook prima. Zij kiezen voor het gemak. Met onze box bieden we dat gemak én goede smaak aan."
"Daarnaast is het niet zo dat we onszelf willen profileren als dé maaltijdbox. Wij willen een maaltijdbox aanbieden aan mensen die nu al kiezen voor ons assortiment en onze smaak."
Jullie bieden nu acht recepten per week aan. Bij HelloFresh zijn dat dertig recepten. Komt hier nog een verandering in?
"Het is geen doel op zich om meer recepten aan te bieden. HelloFresh is ook niet met dertig recepten recepten begonnen. Als wij merken dat er vraag is naar meer recepten, gaan we het menu uitbreiden. Wij houden dat in de gaten door te bellen met onze klanten en reviews te lezen."
Hoe zou je de keuken van Lindenhoff omschrijven?
"Onze keuken is puur en gefocust op ingrediënten. De richting is Nederlands/Frans/Italiaans. Wij bieden geen exotische gerechten zoals Thais aan. Wij willen de producten echt laten smaken. Het is boers, maar dat betekent niet zonder finesse."
Werkt Lindenhoff met chefs? Wie kiest de ingrediënten?
"We werken met drie freelance chefs. Het zijn geen echte culinaire chefs, want wij willen geen ingewikkelde maaltijdboxen maken, maar een goede maaltijd op tafel zetten."
Hoeveel boxen verkopen jullie nu en waar moet dit concept over één tot vijf jaar staan?
"Wij verkopen momenteel bijna 1.000 maaltijdboxen per maand. Wij willen uiteindelijk flink opschalen naar een paar duizend boxen per week. Maar er is geen haast. We gaan rustig en gecontroleerd opbouwen vanuit onze naam."
Momenteel biedt Lindenhoff een vegetarisch optie in het menu. Komt er ook nog een vegan optie?
"We moeten kijken. Op dit moment is er nog niet genoeg vraag naar. Onze doelgroep vraagt wel naar vegetarisch, maar niet vegan."
Lees meer over eten en maaltijdboxen:
- Markt voor productabonnementen is goed voor 1,4 miljard euro – Nederlanders spenderen alleen al 700 miljoen aan maaltijdboxen
- Zo wil Mealhero uit België zich onderscheiden van andere maaltijdboxen: gezonde diepvriesmaaltijd uit slimme stoomoven in maximaal 35 minuten
- Ik ging eten bij Taiko Dubai van de Nederlandse chef-kok Schilo van Coevorden, maar ik kreeg geen goud op m’n vlees