- Zonne-autobouwer Lightyear heeft woensdag een deal gesloten met LeasePlan, waarbij het leasebedrijf 5000 exemplaren van het tweede model af zal nemen.
- Het tweede model gaat pas over vier jaar in productie, maar moet een stuk goedkoper worden dan de 150.000 euro kostende Lightyear One, die volgend jaar van de band moet rollen.
- De deal met LeasePlan is niet de enige succesvolle overeenkomst die Lightyear dit jaar sloot, zo gaat de startup samenwerken met chipmaker NXP en haalde het 93 miljoen euro aan investeringen op.
Lightyear, de Brabantse maker van een elektrische auto die deels op zonne-energie rijdt, heeft woensdag een deal gesloten met LeasePlan, dat 5000 exemplaren van het tweede model van de zonneauto zal afnemen.
Het tweede model van de Helmondse automaker is op dit moment nog vol in ontwikkeling en zal pas over drie tot vier jaar in productie gaan. Deze nieuw Lightyear is, anders dan het eerste model, bedoeld voor massaproductie en zal ook in de rest van Europa en in de VS op de markt worden gebracht.
Van de Lightyear One, die in de zomer van 2019 werd gelanceerd, worden slechts 946 exemplaren gemaakt. De auto heeft dan ook een hoog prijskaartje van 150.000 euro exclusief belastingen. De productie van de Lightyear One is nog niet gestart, maar de bedoeling is dat de auto’s komende zomer van de band rollen.
Het tweede model van Lightyear gaat ‘slechts’ 30.000 euro kosten en zal, volgens de automaker, automobilisten in staat stellen om, afhankelijk van de klimaatomstandigheden, tot 20.000 kilometer per jaar op zonlicht te rijden.
2021 is een succesvol jaar voor Lightyear met €93 miljoen aan investeringen
CEO van LeasePlan, Tex Gunning, noemt de samenwerking met Lightyear "een enorme doorbraak in het elimineren van uitstoot van wegvervoer". Hij zegt in een toelichting op de deal dat LeasePlan "ernaar uitkijkt de krachten met Lightyear te bundelen en automobilisten kennis te laten maken met de schoonste, meest innovatieve elektrische voertuigen ooit".
Het is zeker niet de enige succesvolle deal die de Helmondse startup wist te sluiten dit jaar. Vorige maand maakte de zonne-autobouwer bekend in zee te gaan met het eveneens in Brabant gevestigde NXP, een van de grootste producenten van chips voor de auto-industrie.
Afgelopen zomer maakte Lightyear ook al afspraken met het Finse Valmet, een bedrijf dat voor onder andere Porsche, Mercedes-Benz en Saab voertuigen bouwt, over de productie.
Daarnaast wist de startup in twee investeringsrondes 93 miljoen euro op te halen. Onder meer uitvaartcoöperatie DELA, Jaap Korteweg (oprichter van De Vegetarische Slager) en investeerder Joop van Caldenborgh staken geld in het bedrijf.
[activecampaign form=34]
Lees meer over de zonneauto's van Lightyear:
- Dit moet je weten over Lightyear, de zonneauto uit Nederland die Tesla uitdaagt
- Podcast The Next Move met Lex Hoefsloot (Lightyear) en Quinten Selhorst (Felyx): Zo koppel je duurzaamheid aan producten die meerwaarde bieden
- Zo presteert de Nederlandse zonne-auto Lightyear One in vergelijking met de Tesla Model 3, Kia e-Niro en Hyundai Kona
- Maker van de zonneauto Lightyear haalt €40 miljoen op en wil naar de beurs