- Lightyear, de Brabantse maker van een elektrische auto die deels op zonne-energie rijdt, haalt een nieuwe investering van 40 miljoen euro op.
- Bij de investeerders zit onder meer Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager.
- Lightyear overweegt een beursgang om nog meer kapitaal op te halen voor opschaling van de productie.
Lightyear, het Brabantse bedrijf achter een elektrische auto die deels op zonne-energie rijdt, geeft vol gas. Vrijdag kondigt het bedrijf een nieuwe financieringsronde van 40 miljoen euro aan. Ook kijkt het bedrijf naar de mogelijkheden van een beursgang, meldt het Financieele Dagblad.
Lightyear is in 2016 opgericht door Lex Hoefsloot en andere alumni van Solar Team Eindhoven, dat in 2013, 2015 en 2017 de World Solar Challenge won, de tweejaarlijkse wedstrijd voor zonnewagens dwars door Australië. Zij lieten zien hoe je op zonne-energie lange afstanden kan afleggen.
Mensen uit dat team wilden hun expertise ook graag inzetten om de eerste personenauto op zonne-energie ter wereld te maken. Lightyear heeft nu al meer dan 100 medewerkers.
In 2019 presenteerde het bedrijf zijn eerste prototype, de Lightyear One. Die kan ruim 700 kilometer rijden op een volle accu bij normaal weer. Bij die weersomstandigheden rij je zo van Amsterdam naar Berlijn, zei Hoefsloot tegen Business Insider.
De Lightyear One heeft een prijskaartje van 150.000 euro exclusief belastingen. Er zijn 120 exemplaren van verkocht. De zonne-auto komt naar verwachting eind dit jaar op de markt.
Een tweede model moet vanaf 2023 te koop zijn. Daarvan wil Lightyear er tienduizenden produceren, zodat de prijs omlaag kan naar zo'n 50.000 euro per zonne-auto.
Beursgang Lightyear: kapitaal nodig om productie op te schalen
De nieuwe kapitaalinjectie van 40 miljoen euro komt van zogenoemde 'business angels', zo meldt het FD. Het zijn vermogende families en ondernemers die Lightyear willen steunen.
Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager, en Rob van Gansewinkel, een telg uit het familie van het gelijknamige afvalconcern, behoren tot de investeerders.
Wat betreft de eventuele beursgang: die zou bedoeld zijn om substantieel meer kapitaal op het halen om de productie van Lightyear te kunnen opschalen.
Tegenover het FD zegt CEO Hoefsloot dat een traditionele beursgang een optie is. Maar Lightyear bekijkt ook de mogelijkheid om via een overname door een 'leeg' beursgenoteerd vehikel op de beurs te komen.
Zogenoemde SPAC's (Special Purpose Acquisition Company) zijn de laatste tijd zeer populair. Daarbij verzamelen investeerders geld bij beleggers dat in een beursbedrijf zonder activiteiten wordt gestopt. Vervolgens wordt met het verzamelde kapitaal een overname gedaan.