- De startup Lightyear haalt 10 miljoen euro op om zijn team uit te breiden.
- Afgelopen jaar ging Lightyear failliet, maar de onderneming maakte een doorstart.
- Eerder produceerde Lightyear zogeheten zonneauto’s, maar nu richt het bedrijf zich op de productie van systemen voor zonnepanelen in auto’s.
- Lees ook: De Lightyear One wordt geveild uit de boedel van de failliete automaker – oorspronkelijk kostte dit model €250.000
Lightyear heeft ruim 10 miljoen euro aan nieuwe financiering opgehaald. Dat geld wil de voormalige zonneautofabrikant gebruiken om zijn team van experts en technici uit te breiden, met wie de onderneming zonnesystemen voor voertuigen ontwikkelt.
Lightyear ging vorig jaar failliet, maar maakte uiteindelijk een doorstart. De nieuwe financieringsronde is de grootste sindsdien, aldus het bedrijf.
“Na een uitdagend jaar zorgen deze investeringen ervoor dat de productie van zeer efficiënte on-board-zonnesystemen voor voertuigen, zoals zonnepanelen op autodaken, wordt voortgezet”, schrijft de onderneming in een toelichting. “Hierdoor wordt de technologie breed beschikbaar voor autobedrijven. De technologie biedt een enorme kans om mobiliteit te veranderen door maandenlang te rijden zonder op te laden.”
Lightyear maakte doorstart na faillissement
Lightyear staakte begin 2023 de productie van zijn eerste zonneauto. Kort daarna ging het bedrijf failliet. In april van dat jaar werd bekend dat het bedrijf in afgeslankte vorm een doorstart maakte. Lightyear meldde daarop zich voorlopig niet langer te richten op de productie van zonneauto’s, maar op het maken van zonnepanelen voor op elektrische voertuigen.
Zero Point Holding is een van Lightyears grootste investeerders. "We hebben besloten om opnieuw te investeren, omdat het nieuwe plan duidelijk en realistisch is", legt oprichter Clemens Schlettwein uit. "Lightyears nieuwe strategie creëert een overtuigende kans om de impact van bestaande en nieuwe technologieën te maximaliseren en biedt belangrijke oplossingen in de zoektocht naar duurzaam transport."