Frankrijk loopt niet echt voorop in de snelle wereld van de deeleconomie, waar Amerikaanse startups en het Duitse Rocket Internet de dienst uitmaken. Maar liftersapp Blablacar toont zijn spierballen op de overnamemarkt.
De champagnekurken vlogen afgelopen zomer door de lucht bij Blablacar: 100 miljoen dollar haalde de Franse startup op in één investeringsronde bij durfinvesteerders.
Blablacar stond hiermee in één keer op de kaart als kansrijk initiatief in de wereld van de deeleconomie, met een eenvoudig concept: een sociaal forum voor autoritjes tussen Europese steden.
In de afgelopen negen maanden bouwde Blablacar zijn dienst gestaag uit, maar woensdag kondigde het Franse bedrijf plots twee overnames aan: de Duitse deeldienst Carpooling.com, gesteund door Daimler en investeringsmaatschappij Earlybird, wordt ingelijfd; tegelijk koopt Blablacar de Hongaarse dienst Autohop, die ook actief is in Roemenië, Servië en Kroatië.
Focus op Europa
Blablacar maakte geen financiële details bekend maar de overnames passen goed in de Europese strategie van de Fransen. Die mikken vooral op markten waar autobezit duur is en brandstofkosten relatief hoog zijn. Dit verklaart de focus op Europa, waar er veel kostenvoordeel valt te behalen met deelritten op langere afstanden. In de VS zijn de voordelen minder evident vanwege de nog altijd relatief lage brandstofkosten.
Blablacar heeft naar eigen zeggen inmiddels 20 miljoen leden in achttien landen, waaronder Nederland. Maandelijks maken ruim 2 miljoen mensen gebruik van de dienst. Blablacar verdient geld met een commissie van twee euro per transactie, zo meldde The Financial Times afgelopen jaar. Bij twee miljoen geboekte ritten per maand zou dat op jaarbasis moeten resulteren in een omzet van inmiddels circa 50 miljoen euro.
Lange-afstandsritten
Door de nadruk te leggen op ritten tussen grotere steden heeft Blablacar vooralsnog weinig last van gevestigde lobby's (de taxibranche versus Uber) of lokale overheden die argwanenend meekijken (Airbnb versus de gemeente New York).
De Fransen richten zich vooral op afstanden vanaf 150 kilometer en helpen met het reguleren van vraag en aanbod via een systeem van richtprijzen, gebaseerd op de af te leggen afstand en de geschatte brandstofkosten. Aanbieders van ritjes krijgen van Blablacar een bandbreedte voor de prijsstelling met een strikte limiet. Idee is dat zoveel mogelijk kostenddekkend wordt gewerkt en dat aanbieders geen winst maken.
Afrekenen gebeurt in principe contant. Gebruikers moeten profielen van zichzelf plaatsen op het forum en er is een aparte 'ladies only'-service, voor vrouwen die liever niet met een vreemde man willen meereizen.