Na de omstreden test van het tv-programma Kassa die het prijsimago van Lidl en Aldi flink heeft beschadigd, komen de supermarktketens wel als goedkoopste uit de bus in de meest recente prijspeiling van de Consumentenbond.
En dat zullen consumenten weten ook.
Lidl heeft zijn klanten volgens Distrifood via een nieuwsbrief geïnformeerd over de gunstige uitkomst van de prijspeiling van de Consumentenbond en kondigt voor de komende periode een ‘megacampagne’ aan. In die nieuwsbrief stelt Lidl ‘Écht de goedkóópste te zijn’.
Aldi heeft deze donderdag gelijk al een grote advertentie geplaatst in de landelijke en regionale dagbladen waarbij de teksten “De goedkoopste voor alle dagelijkse boodschappen” en “tot 40% besparen” van de pagina afknallen.
Uit de peiling van de Consumentbond blijkt dat Jumbo en Hoogvliet de goedkoopste supermarkten zijn voor A-merken en Aldi en Lidl voor huismerken.
Overigens zijn er wel wat kanttekeningen te plaatsen bij de overenthousiaste manier waarop Aldi en Lidl nu van de daken schreeuwen de goedkoopste ze zijn. Ze zijn tot 40 procent goedkoper dan A-merken, maar in vergelijking met huismerken van andere supermarktketens ligt het prijsniveau 15 procent onder het gemiddelde. Ook goedkoper, maar aanzienlijk minder verschil.
Daarnaast zijn aanbiedingen niet meegewogen in de test, terwijl de Consumentenbond erop wijst dat die vaker voorkomen bij A-merken dan bij huismerken.
Imago kreeg knauw na Kassa-test
In april kwamen de supermarktketens in een prijstest van televisieprogramma Kassa juist nog als duurste uit de bus, maar dat kwam volgens de prijsvechters door de verkeerde manier waarop de test was uitgevoerd. Volgens Aldi koos Kassa standaard voor de goedkoopste versie van een product, terwijl de budgetmerken van andere supermarkten qua kwaliteit niet te vergelijken zouden zijn met die van de Aldi-huismerken.
Lidl gaf de Consumentenbond een pluim voor zijn prijspeiling en uitte opnieuw kritiek op de werkwijze van Kassa: "In deze test worden kwalitatief vergelijkbare producten meegenomen. Dit in tegenstelling tot testresultaten die eerder gecommuniceerd zijn door andere supermarkten."
Het prijsimago en de klantentrouw van Aldi en Lidl kregen een flinke knauw na de Kassa-test, bleek eerder deze zomer uit onderzoek van bureau GfK. Steeds meer mensen bleken te twijfelen of ze hun boodschappen nog wel bij de Lidl of de Aldi moesten doen. Met de reclamecampagnes na deze nieuwe test hopen de prijsvechters die twijfel weg te nemen.